Antik Çin’den esinlenen tarihi şehir kurma ve kaynak yönetimi oyunu Thriving City: Song (满庭芳:宋上繁华), M.S. 960’de kurulan Zhao Song Hanedanlığı döneminde geçiyor. Bu refah döneminde amacımız vatandaşlarımız için uzun yıllar sürecek bir medeniyetin temellerini kurarken; zorlu iklim şartları, İmparatorluk içindeki hiziplerin çatışmaları ve veba salgınlarından şehrimizi uzak tutmak olacak! Thriving City: Song, tarihi şehir kurma oyunlarına ilgi duyan oyuncuların büyük ilgisini çekebilecek bir yapım olarak karşımıza çıktı.
İmparator Taizu veya Zhao Kuangyin’in Song hanedanını kurmasıyla ‘Beş Hanedan ve On Krallık’ dönemi kapandı ve Çin’deki bölünmüşlük sona erdi. Toplam 319 yıl hüküm süren Song hanedanlığı 19 Mart 1279’a kadar sürdü…
Çinli bağımsız video oyun stüdyosu White Star Studio tarafından geliştirilen ve Shenzhen merkezli video oyun yayımcısı IndieArk Games tarafından da yayımlanan tarihi şehir kurma oyunu Thriving City: Song, 21 Nisan 2023’te erken erişim olarak PC platformuna gelecek.
Banished, Kingdom and Castles, Frostpunk, Emperor: Rise of the Middle Kingdom gibi oyunlardan etkilendiklerini açıklayan geliştiriciler, Kapital: Sparks of Revolution tarzında izometrik bir tasarım dilini benimsemiş durumda.
Geleneksel Çin müziği eşliğinde sakin bir şehir kurma oyunu arayan oyuncuların ilgisini çekecek bu yeni şehir kurma ve kaynak yönetimi oyununa gelin kısaca göz atalım.
Thriving City: Song inceleme
Şehir kurma oyunları kaynak yönetimi mekanikleriyle çok daha ilgi çekici bir hale geldi. Banished’in öncülüğündeki tarihi şehir kurma ve hayatta kalma oyunları ise yeni bir akımın doğuşuna zemin hazırladı. Çok sayıda bağımsız geliştirici bu tarza yöneldi ve son bir kaç yılda çok iyi örneklerle karşılaştık. Batı’daki geliştiricilerin yanında Çinli geliştiriciler de bu türde oyunlar geliştirmeye başladı. Kasım 2022’de Ballads of Hongye’nin çıkışı ve ardından Thriving City: Song, bu örneklerin artacağına işaret ediyor.
Erken erişim olarak piyasaya sürülen Thriving City: Song; giriş sinematiği, müzikleri, animasyonları ve oyun içi mekanikleriyle bağımsız bir stüdyodan çıkan başarılı bir yapım. Temel mekanikler otursa da daha yolun başında olduklarını hatırlatmakta fayda var.
Ara yüz ve oyun içi mekanikler
Geleneksel Çin sanatındaki estetik ve zarafeti oyunun girişinde ve oyun içi ara yüz tasarımında da izliyoruz. İzometrik yapılar ve mevsim geçişleri genel tasarımı sırıtmadan bütünlük sağlıyor. Açıkçası oyun içi mekanikler oldukça sade buldum. Sürükleyici oyun yapısı zorlamıyor.
Beş bölümden oluşan aynı zamanda öğretici modunda yer aldığı hikaye kısmının yanında tek oyunculu oyun kurduğumuz macera bölümü bizi karşılıyor.
Hikaye ve Çin tarihi
Çin merkezli ve yalnızca dört kişiden oluşan geliştirme ekibi, Çin tarihini küresel bir izleyici kitlesiyle paylaşmayı amaçlıyor. Bu oyun, eski Song hanedanı döneminin gerçek tarihinden büyük ölçüde esinleniyor. Bu oyunu, dönemin doğru unsurları ve Song hanedanlığının tarihsel yükselişini ve düşüşünü takip eden geniş bir Hikaye Modu kampanyasıyla birleştirdiler.
Macera bölümünde ise temel oyun kurma mekanikleri bizi karşılıyor. Haritanın büyüklüğü ve arazi yapısı, oyun zorluğu, yerleşime isim verme ve resmi mühür… Resmi mühür bir çeşit yönetimde elde edeceğiniz avantaj ve dezavantajlar olacak.
Parlamento binası olarak isimlendirilen ana binanın kurulumuyla oyuna başlıyoruz. Oduncu kampları, toprak yollar ve ilk seviye evler inşa ediyoruz. Temel kaynağımız odun. Gıda tarafında ise uygun bir toprak bulup tarım yapmanız gerekiyor.
Taş, kil ve kömürde endüstrinizi kuracağınız diğer temel kaynaklar. Oyun ortasında kılıç üretimi, elbise üretimi gibi ikincil seviye ürünlerle askeri birliklerimizi de oluşturuyoruz.
Sur ve kulelerle saldırılara karşı savunma binalarımızı da yerleştiriyoruz. Oyunda sizi meşgul edecek çok fazla dinamik var. Başta temel ihtiyaçların karşılanması oyun ortasında akademi ile araştırmanın başlaması ve salgın, düşman saldırısı ve mevsimler etkilere karşı mücadele sizi oyuna sürekli bağlıyor.
Bütçenizi ayarlamanız ve kaynakları yönetmeniz önemli ayrıntılardan biri. Ticaret ve turizm konutlardan aldığınız vergi bütçeniz için çok değerli. Konutların temel ihtiyaçlarının karşılanması karşısında elde edeceğiniz vergi miktarı da artacak.
Politik kararlar çatışmaları beraberinde getirecek. Savunma kuleleri ve her an savaşa hazır bir ordu kurmak oyun ortasındaki görevlerinizden biri olacak.
Müzik, animasyon ve grafikler
Hikaye gibi oyunun sanat tarzı da eski Çin’den büyük ölçüde ilham almış durumda ve bu oyunu görsel estetiğiyle öne çıkarıyor. Müzikler Asya’nın ruhunu taşıyan ince tınılar şeklinde oyunda yer alıyor. Olaylara göre şekillenen efektler de yerinde olmuş.
Animasyon yapısı çok da tanık olduğumuz bir tarzı yansıtmıyor. Ancak oyun genel tasarımında hoş durduğunu söyleyebilirim.
Değerlendirme
Tarihi şehir kurma oyunlarına ilgisi olan biri olarak söylemeliyim ki, bu oyun olmuş. Türe ilginiz varsa oyunu almanızı tavsiye ediyorum. Erken erişimde oturmuş bir oyunla karşı karşıyayız. Gelişimini büyük bir merakla izliyor olacağım. Geliştiriciler mevcut içeriklerle 60 saatlik bir oynanış vadediyor. Açıkçası 100 saati de bulabilir. Tam sürümde neler olacağını göreceğiz. Oyun hakkındaki yorumlarınızı merak ediyoruz. Bizimle paylaşın lütfen.