Bu sayımızda sizleri bir başka oyun dünyası efsanesinden bahsedeceğiz. The Last of Us’ın üçüncü oyunun duyurusuna sevindiğimiz şu günlerde Uncharted ve The Last of Us serileri ile ismini oyun dünyasına altın harflerle yazdıran Neil Druckmann’ın hikayesini ele almak istedik.
Kriminolojiden oyun dünyasına
İsrail’in Tel Aviv kentinde doğan ve bir İsrailli-Amerikan olan Druckmann, çok genç yaşlarda hikâye anlatımıyla ilgilenmeye başlayarak kendi çizgi romanlarını yazmaya başladı. Daha çocuk yaşlarda şiddetin oldukça yaygın olduğu bir ortamda büyüyen Druckmann, 1989’da Amerika Birleşik Devletleri’ne geldiğinde gerilim romanları yazarlığını geliştirmek amacıyla bir FBI ajanı olmak ve suç alanında deneyim kazanmak istiyordu. Bu sebeple Florida Eyalet Üniversitesi (FSU)’nun kriminoloji bölümünde okumaya başladı. Kardeşinin de yönlendirmesiyle doksanlı yılların sonunda meşhur E3 oyun fuarıyla tanışan Neil, sonrasında SIGGRAPH (Bilgisayar Grafikleri ve İnteraktif Teknikler Özel İlgi Grubu) etkinliklerine de katılmaya başladı. Henüz öğrenciyken Nintendo tarafından düzenlenen bir Conker’s Bad Fur Day multiplayer yarışmasını kazandı. FSU’nun Görselleştirme Laboratuvarı’nda grafik araştırma asistanı olarak bir yıl geçirdi. Bir noktada, bir animatör olmak istedi ve sanat derslerine yazılmaya çalıştı ancak ailesi bu fikre karşı çıktı.
Tam bu noktada gerçekten ne istediğine karar verdi ve 2002 yılında matematik yan dalıyla birlikte Bilgisayar Bilimleri lisans eğitimine başladı. Daha sonra Pittsburgh’a taşındı ve burada Carnegie Mellon Üniversitesi’ne devam ederek Ağustos 2003’te eğlence teknolojileri alanında yüksek lisans eğitimine başladı. Bu eğitim ona çok şey öğretti. Jesse Schell’den aldığı oyun tasarımı dersi ona daha sonra kullanacağı oyunların olumlu etkileri üzerine felsefi temeli öğretirken, Randy Pausch’tan aldığı sanal dünyalar dersi ona daha etkileşimli yaklaşımları öğretti.
Daha sonra bir görsel efekt sanatçısı olarak çalışmaya başladı ve Nisan 2004’te Dikki Painguin in oyununu geliştirdi. NES oyunu olan Dikki Painguin in: TKO for the Third Reich’ı Carnegie Mellon’da öğrenci olarak, öğrenci arkadaşı Allan Blomquist ile birlikte yaptı.
Naughty Dog’a katılma
Druckmann 2003 yılında Oyun Geliştiricileri Konferansı’nda (GDC) Naughty Dog’un kurucu ortağı Jason Rubin’in bir sunumuna katıldı. Neil’in ısrarlarına dayanamayıp ona kartını veren Rubin, daha sonra Neil ile temasa geçerek ona Naughty Dog’da stajyerlik teklif etti. Electronic Arts’tan The Sims 2 için gelen bir başka staj teklifine rağmen Neil, 2004 yılında Naughty Dog’a programlama stajyeri olarak katıldı. Jak 3 (2004) için yerelleştirme ve oyun programlama üzerinde çalıştı. Bu sırada masterını bitiren ve tasarımcılığa geçmek isteyen Druckmann, kendini kanıtladı ve Jak and Daxter: The Lost Frontier oyununun tasarımcı kadrosuna katıldı. 2007 yapımı Uncharted: Drake’s Fortune’ın hikayesini oluşturmak için Amy Hennig ile yakın çalıştıktan sonra Uncharted 2: Among Thieves’in (2009) baş oyun tasarımcısı olarak atandı. Neil, 2009 yılında Uncharted: Eye of Indra isimli çizgi romanda yazar ve yönetmen olarak çalıştı.
The Last of Us
Neil, Uncharted 3’ten ayrılarak yeni bir oyun yaratmak için kurulan bir ekibin başına getirildi. Druckmann, The Last of Us’ta Carnegie Mellon Üniversitesi’nde öğrenciyken yarattığı bir konsepti kullandı. Fikri, zombi kıyameti sırasında geçen bir hikâyede Ico’nun (2001) oynanışını Sin City’nin John Hartigan’ına benzer bir kahramanla birleştirmekti. Bir polis memuru olan baş karakter, genç bir kızı korumakla görevlendirilecekti; ancak kalp rahatsızlığı nedeniyle oyuncular genellikle genç kızın kontrolünü üstlenerek rolleri tersine çevirecekti. Konsept zamanla evrile evrile Joel ve Ellie’ye geldi.
Neil, The Last of Us’ı, Naughty Dog’un önceki “hafif ve gevşek” halinden ayrışmasını ve hikâyenin “gerçekliğe sıkı sıkıya bağlı” olmasını istiyordu. Oyunu yönetmeye başlamadan önce oyuncularla “aynı dili” konuşabilmek için aktörlük dersleri de alan Druckmann, “Daha üzücü bir temayı keşfetmek için [Uncharted’dan] biraz daha karanlık olması gerekiyordu” diyordu. Hem The Last of Us hem de sonrasında çıkan eklenti paketi The Last of Us: Left Behind oldukça beğenildi ve iki oyun da BAFTA ödülü kazandı.
Hennig’in Mart 2014’te Naughty Dog’dan ayrılmasının ardından, Druckmann, Uncharted 4: A Thief’s End (2016)’nın yaratıcı yönetmeni oldu. Druckmann, Ağustos 2017’de piyasaya sürülen Uncharted The Lost Legacy’nin de anlatı geliştirmesinin başına geçti. Mart 2014’te Sony, Druckmann’ın The Last of Us’ın film uyarlamasını yazdığını duyurdu ancak yıllarca geliştirme aşamasını geçemeyen proje bir türlü gerçekleşmedi.
Naughty Dog’un başına geçmek
Neil, Mart 2018’de Naughty Dog’un başkan yardımcılığına terfi etti, ardından The Last of Us Part II (2020) için yaratıcı yönetmen olarak geri döndü. Druckmann, İsrail’de yaşadığı şiddet dolu dönemdeki deneyimlerine dayanarak, oyuncunun yeni oyunda önce bir “intikam hırsını” hissetmesini istedi. Druckmann oyunda Washington Kurtuluş Cephesi askeri Briggs’in sesi olarak kısa bir cameo da yaptı. The Last of Us Part II piyasaya çıktığında eleştirmenleri ve oyuncuları ikiye böldü. Bir kısmı oyuna bayılırken bir kısmı da oyunu tempo ve hikayeyle ilgili olarak eleştiri yağmuruna tuttu. Ancak oyunun yapım aşamasında stüdyo içinden bile birtakım eleştiriler almış olmasına rağmen yine de bildiği yoldan şaşmayan Neil tüm bunları göğüslemesini bildi. Eleştirilere rağmen oyun oldukça ses getirdi. Oyun, bir önceki rekorun sahibi The Witcher 3: Wild Hunt’ı (2015) geride bırakarak tüm alanlarda en çok “Yılın Oyunu” ödülü alma rekorunu halen elinde tutuyor.
Neil, 4 Aralık 2020’de Naughty Dog’un eş başkanlığına terfi ettikten sonra Uncharted (2022) film uyarlamasında da baş yapımcı oldu. Daha sonra Druckmann’ın başyapıtını hakkıyla televizyona uyarlayan HBO için The Last of Us dizisinde yazar ve baş yapımcı oldu. Hatta Ekim ve Kasım 2021’de dizinin ikinci bölümü yönetti.
Sırada ne var?
Dizinin planlanmış olan ikinci sezonunda en az bir bölümde daha yönetmen koltuğuna oturarak yönetmenlik tecrübesini arttıracak olan Neil, oyuncuları heyecana boğan açıklamayı da 2024 Şubat’ının başlarında yaptı. Druckmann, “Bu hikâyede muhtemelen bir bölüm daha varmış gibi geliyor” diyerek, The Last of Us Part 3 için erken bir konsept üzerinde kafa yorduklarını doğruladı. Naughty Dog’un şu anda adı bilinmeyen bir tek oyunculu oyunla meşgul olduğunu göz önünde bulundurursak, The Last of Us Part 3’nin önümüzdeki 2-3 yıl çıkması pek muhtemel gözükmüyor.