Gerçek zamanlı strateji ile 2 Dünya Savaşı atmosferini buluşturan tüm zamanların en çok konuşulan serilerinden biri olan Men of War tarihine göz atıyoruz.
Bu ilk yazımda bir oyunsever gözünden Men of War tarihini sizlere aktarmaya çalıştım.
Nedir bu Men of War?
İlk sürümü Soldiers: Heroes of World War II (2004), son sürümü Men of War II: Arena (2020) olan, ve Ukraynalı şirket “Best Way” tarafından geliştirilen Men of War serisi esas olarak 2. Dünya Savaşı’na dayanan gerçek zamanlı (RTS) bir taktik strateji oyunudur. Oyunun kökleri yıllara meydan okurken sahip olduğu hikaye dünyadaki büyük siyasi krizlerden ilham alır.
Teknik özellik bakımından düşünüldüğünde yıllardan beri GEM motoruyla geliştirilen bu oyun, hem hikayesini hem motorunu aynı isim altına güncellemekte. 2023 yılında Men of War 2 adı altında çıkacak yeni oyun, RTS tarzında bağımsız olarak GEM2 motoruyla geliştirilecek ve Sovyet, Alman, İngiliz ve Amerikan askerlerinin bulunduğu “singleplayer” ve “multiplayer” modlarıyla bizimle buluşacak. 1C şirketinin yayıncılığını üstlendiği oyun bizlere 24,99€’ a mal olacak.
1C Company ve Men of War
2004 yılından günümüze kadar uzanan Men of War serisi 11 ana ve 3 bağımsız oyun ile piyasada uzun süredir yer alıyor. Bu serinin ana temasının uzun süredir “savaş” olması Men of War’ı sıradan bir savaş oyunu olarak gösterse de bunun doğru olmadığı “yenilenen grafikleri, kontrol edilen birliklerin arttırılması ve sunucularının günümüz teknolojisine adapte edilmesi” ile kanıtlanıyor. Her oyunuyla “Sky is the limit!” sloganıyla devam eden Best Way, her unsuruna özel bir yaklaşımda bulunuyor ve kendini evrimleştirmeyi başarıyor. Bu durumun vurgusunu, oyunları kronolojik olarak ele almak kanımca en doğrusu.
İşte Men of War’ın soy ağacı:
Soldiers: Heroes of World War 2
30 Haziran 2004 yılında yabancı yayınlarının tabiriyle “Interesting WWII game come out!” sözleriyle tanınan Heroes of World War 2, o tarihte “Dünya Savaşı” etiketi altında “ilk gerçek zamanlı stratejiye sahip video-oyunu” unvanını aldı. Asıl ismi “Outfront” olan bu oyun, Amerikan – İngiliz – Sovyet – Alman kuvvetlerinin kontrol edilişiyle oynandı. Senaryo yaratıcısının Ukraynalı yazar Alexander Zorich olduğu Outfront, Metacritic, GameZone, GameSpot, CGW ve birçok tanınmış dergiden yüzde 75 oranında memnuniyet skoru elde etti.
Oynanış bakımından az sayıda askerin kontrol edildiği bu oyunda bir kuvvetin bile kaybedilmesi oyunun zorluğunu büyük oranda etkileyebildiği için zorluk seviyesi ‘ortalamanın üstünde’ kabul edildi.
Oyunun gerçekçiliğini de anlatmak gerekirse, oyunda nesnelere ve kişilere alınan hasarın karmaşık bir parametre içermesi ve oyunun sisteminde gömülü olan matematiksel denklemin ‘dönemine göre’ gerçek hayattaki olasılıklara yakın olması realist oluşunun kanıtı oldu.
Özetle Outfront, 2004’teki bir savaş oyununa göre gerçekçi ve bir o kadar zor bir mimariye sahip. Evrimsel sürecin ele alındığı bu bölümde Outfront’un bir tamlamayla olan tanımı ise: ‘Dead Zone’.
Faces of War
8 Eylül 2006 yılında çıkarılan Faces of War, Soldiers’ın devamı niteliğinde piyasada yerini aldı. Beklendiği gibi ismi Outfront II olan bu oyunun Outfront I’den farkı, manga üyelerinin kontrol edilmesi yerine birden fazla manganın diğer mangalarla kontrollü bir şekilde yönlendirilmesi oldu. Ayrıca mangaların bulunduğu savaşların, daha kompleks yapay zeka içererek daha geniş bir haritada gerçekleşmesi Faces of War’u başkalaştırdı.
Teknik açıdan bakıldığında önceki oyuna nazaran daha fazla 3D oyun motorunun kullanıldığı Faces of War, çok sayıda kamera açısına, oyun moduna ve çevresel tahribata sahip oldu ve gerçekçilik puanını arttırdı. Ancak bu kadar teknik gelişime rağmen tema bakımından Soldiers kadar özgün bulunmayan Faces of War ünlü yayınlardan (Metacritic, GameZone, GameSpot, CGW…) ortalama %67 memnuniyet puanı aldı.
Men of War
4 Ağustos 2009 yılında serinin 3. Devam oyunu olan Men of War’un yapımcıları arasında serinin önceki oyunlarından farklı olarak Alman oyun geliştiricisi Digitalmindsoft’ta yer aldı. Bu şirketin katılımıyla daha kapsamlı bir hale bürünen seride ana tema WWII olarak kalmaya devam etti ve 2. Dünya Savaşı’nın farklı cepheleri (Japonya, Kuzey Afrika, Yunanistan, Sovyet Rusya) de oyunun içinde yer aldı.
Birim toplama, üs inşası, kaynak bulma gibi yeni özelliklerin eklendiği Men of War’un en çok göze çarpan yanı yepyeni bir simülasyon sistemini içermesiydi. Seriyi simülasyon odağına çeken ve seriye özgün bir çizgi kazandıran bu oyun, eleştirmenlerden %80 oranında memnuniyet puanı aldı ve serinin 2009 yılına kadarki en iyi oyunu seçildi.
Gameplay adı altında incelendiğinde, her millete özgü birer “campaign” sunarak her asker ve yapı için sınırlı mühimmat, takas sistemi, değişkenlik gösteren mevzi sistemi, yapı ve araçlarda hasar alabilen bileşenler, özgürce dolaşılabilen mekanlar ve enkaz simülasyonları eklendiği görüldü. Ayrıca oyunun diğer oyunlara göre eksik kaldığı multiplayer moduna da ölüm maçları, bayrak kazanma savaşları, üs güvenliği mücadeleleri eklenince oyun “all-around” bir yapıya kavuştu.
Bütün bu bulgular ele alındığında Digitalmindoft Men of War’a gerçek zamanlı strateji ve simülasyon odaklı dünya niteliklerini kazandırdı ve seriye bu yönde bir ivme kazandırdı.
Men of War: Red Tide
1 Kasım 2009 yılında serinin 4. Oyunu olarak piyasaya sürülen ve devam niteliği taşımayan Men of War: Red Tide bambaşka bir temayla ortaya çıktı. 2. Dünya Savaşı’nı görmeye alışkın olduğumuz Men of War serisinde Karadeniz filolarının ve Rus Deniz Piyadeleri’nin yer alması Red Tide’ı serinin diğer oyunlarından ayırdı. Kırım Savaş’ına odaklanan bu oyunda oyunun teknik kısmı değiştirilmeyerek yeni bir hikaye üzerinde denendi.
Gameplay açısından “sadece” singleplayer modu olan oyunda, yalnızca Sovyetler Birliği grupları oynanabilir bir şekilde sunuldu. Bu kadar kısıtlı ekipler ve haritalar ile neden oyun sunuldu diye merak edenlere ise cevap seferberliklerin ve misyonların sayısıydı. Tam tamına 28 savaş 6 grup arasında paylaştırıldı ve edilen mücadele sayıları ile süreleri Men of War’ın 2009 kasımına kadarki en büyük rakamlarına ulaştı.
Özetle 1 C Company, hikayeden ve haritalardan kıstığı enerjisini tamamen savaşların detaylarına harcamıştı.
Metacritic’ten %74, Absolute Games’ten %75 memnuniyet puanı alan bu oyunu özetleyen tek bir cümle vardı: “Solo game is decent!”. Bu şu anlama geliyordu, sadece singleplayer modu için geliştirilmiş bir oyun vazifesini yerine getirmişti.
Men of War: Assault Squad
Takvimler 25 Şubat 2011’i gösterdiğinde Men of War serisi kendi özüne döndüğünü Assault Squad’ı çıkararak ilan etti. Tekrardan tekli-çoklu oyunculu modlarının ve olmazsa olmaz WWII temasının getirildiği oyunun yapımcıları değişmedi.
Geliştirilme sürecinde piyade birliklerine odaklanıldı, önceki oyunların grafikleri geliştirildi, 15 yeni “mission” ve Büyük Britanya ile Japonya nifakları eklendi. Buna ek olarak oyun kullanıcılarına seride ilk kez DLC imkanı ve online platformlarda 5 çok oyunculu harita indirme özelliği sundu.
Farklı stratejilerin denendiği Men of War: Assault Squad, ilk önce open-beta olarak yayınlandı ve Steam’da 10.000 kullanıcıya ulaştı. Sonrasında 20.000 kullanıcı hedefiyle geliştirilmiş sürüm olan open-beta 2 yayınlandı ve bunda da başarılı olundu. Garantör kullanıcı sayısı sağlandıktan sonra tam sürümü piyasaya sürüldü ve Assault Squad günümüzdeki halini aldı.
Assault Squad’da, serinin önceki oyunları gibi oyuncunun sahadaki herhangi bir birimin kontrolünü ele geçirmesini sağlayan bir “doğrudan kontrol” özelliği içerdi. Bu, bir tankın belirli parçalarını fırlatmadan ve hedeflemeden önce el bombalarını hazırlamak gibi, yangınla mücadele sırasında hassas kontrol özelliği sağladı. Çok oyunculu modu ele alındığında ise, ilk kez “GameSpy” istemcisinin kullanıldığı bu oyun, yerleşik bir ELO sistemini düzinelerce haritaya getirmeyi başardı.
Men of War: Vietnam
9 Eylül 2011 çıkışlı, Men of War ana serisinin 4. Oyunu olan Vietnam, seriye sürpriz olarak yepyeni silahların ve iklimlerin eklendiği bir oyun oldu. Yeni hikaye ve tema ile karşımıza çıkan Vietnam, hikaye odaklı olma geleneğinden vazgeçmeyerek ABD ordusu ile Kuzey Vietnam ordusunun çarpışmasının ürünü oldu.
Vietnam serisini diğerlerinden farklı kılan unsur ise mangalara katılmış yeni özelleştirmeler ile kullanıcıyı oyunun hikayesine çekmeye çalışmak oldu. Örneğin önceki oyunlarda görmediğimiz gerçek hayattan esinlenilmiş karakterler (Çavuş: John Merril, Keskin Nişancı: Sonny Armstrong, Bomba atar operatörü: Carl Dillan, Savaş Mühendisi: Bill Kirby) savaşa eşlik etti. Vietnam tarafında da Sovyet askerleri ile Kuzey Vietnam askerleri (Fedor Kazakov ve Mikhail “Misha” Morozov, Pham Tinh Minh ve Le Van Cuong
) oyunun hikayesindeki gerçekçiliği pekiştirdi.
Asgari malzeme ve düşük sayılarla Kuzey Vietnam topraklarına dönmeye çalışan Kuzey Vietnam askerlerinin temel alındığı Men of War: Vietnam’da mücadeleler sızma operasyonlarından tam ölçekli savaşlara kadar uzandı. Özetle, serinin gelişimi ele alındığında, oynanış ve teknik unsurlar yerinde sayarken hikaye derinliğindeki “keskin artış” gözlerden kaçmadı. Metacritic ve GameRankings verilerine göre, oyun motoru ve modları değişmemesine rağmen Vietnam hikayesi sayesinde %67 memnuniyet puanı toplamayı başardı.
Men of War: Condemned Heroes
12 Nisan 2012’de ana seriye dahil edilmeden çıkarılan Condemned Heroes, II. Dünya Savaşı sırasında, Joseph Stalin’in 227. emri altında kurulan Sovyet ceza taburlarının hikayesini baz alarak gerçek zamanlı bir taktik / strateji oyunu olma geleneğini devam ettirdi.
Condemned Heroes, misyonlarının çok “klişe” ve oyun zorluğunun “çok zor” bulunması sebebiyle Metacritic, GameSpot gibi yayınlardan %50 memnuniyet puanı topladı.
Bu oyundan akılda kalanlar şu ana kadar ele alınmamış “Stalin’in rezil kararı” dışında oynanış bakımından “vasat” olmasıydı. Bu bağlamda Men of War’un en düşük performanslı oyunu olduğu bariz bir şekilde ortadaydı. Sebebi ise yeni ve özgün bir hava barındırmaması oldu.
Men of War: Assault Squad 2
20 Mart 2014’te erken erişime açılmış olup 15 Mayıs 2014’te tam sürüme geçen ve Assault Squad’ın devamı olan Men of War: Assault Squad 2, ana tema ve strateji olarak seriyi özüne döndürmüş oldu. Klasik RTS ve WWII oyunu olan Assault Squad 2, özelleştirilmiş tank savaşları ve keskin nişancı görevleriyle oyun severlerle buluştu.
Oyun zorluğunun büyük övgüler aldığı PC Gamer US topluluğunda 100 üzerinden 75 puan toplayan Men of War: Assault Squad 2, Metacritic’te de %68 memnuniyetle karşılandı.
Serinin önceki oyunu Condemned Heroes’a göre epey bir yol kateden Assault Squad’ın en büyük farklarından biri GEM2 oyun motoruyla geliştirilmesiydi. Teknik gelişimiyle çağı yakalayan bu oyun, geçtiğimiz ayda Steam üzerinden “peak” noktasına ulaşarak 1.848 oyuncuya hitap etmeyi başardı.
Assault Squad 2: Men of War Origins
25 Ağustos 2016 piyasaya sürülen Men of War Origins, serinin yeni bir oyunu olma özelliğini taşımadı. 2009 yapımı Men of War’un “remastered” hali ve Assault Squad için de yeni bir DLC modu oldu.
Men of War serisine başlamayı düşünen okurlarımıza başlanması gereken oyun olarak önerdiğim Men of War Origins, en özgün oyun olmasa da serinin bütün nimetlerini içinde barındırıyor. 15 görev, geliştirilmiş WWII ve birçok çok oyunculu mod barındıran bu oyun, Men of War serisinin tek bir oyunda özeti olmayı başarıyor.
Men of War: Assault Squad 2 – Cold War
12 Eylül 2019 çıkışlı olan bu oyun tıpkı Men of War Origins gibi yepyeni bir ürün değil. Assault Squad 2’nin içeriğinin genişletilmiş, oynanışının da “reworked” edilmiş hali oldu.
Genişletilmiş içerik olarak sayılmasına rağmen serinin en beğenilmeyen oyunu olan Cold War için tek bir cümle kuruldu: “At least it an RTS. It has that as a plus side, but nothing else.” Metacritic ve GameZone’da “para tuzağı” damgası yiyen Cold War, ortalama %41 memnuniyet puanı elde etti.
Men of War 2: Arena
Eylül 2019’a kadar “Soldiers: Arena” olarak bilinen Men of War, serinin son gidişatının kötü olması sebebiyle yeni bir yol ayrımına karar verdi. Men of War 2: Arena’nın sözleşmesi Soldiers: Heroes of World War 2, Faces of War ve Men of War oyunlarının orijinal geliştiricilerinden feshedildi. Bu bağlamda serini temel örgüsünden vazgeçmiş oldu.
Tek oyunculu modlar yerine büyük ölçekli çok oyunculu savaşlara odaklanılan MOW 2: Arena’da değişiklikler boy gösterdi. Ücretsiz bir pakete dönüştürülmesi ve eylül 2021’de sunucuların kapatılması ile birlikte gelişim süreci, Men of War 2’ye odaklanacak şekilde değiştirildi.
Kısacası MOW, Cold War başarsızlığının ardından seriye reform getirmeye karar verdi. Son yılların üretkensizliğinin ve sıradanlığının son bulmasına çözüm olarak MOW II: Arena projesinde sunucuları kapatan ve ibreleri MOW II’ye işaret ettiren Best Way, yüzlerce savaş birimine komuta edilen, stratejik manevralara meydan okunulan, yepyeni haritaların oyuncularla buluşacağı bir oyun üretme sürecine girdi.
Zincirin son halkası Men of War 2 hakkında yenilikler!
Evrimin son aşamasına gelinen Men Of War serisinde yeni birlikler, tarihsel gerçeklere uygunluk, muazzam görsellik ve ses efektlerinin gelişimi hedefleniyor. En beğenilen RTS oyunlarından biri olan bu seride oyunculara Best Way tarafından 2023 yılında vaat edilen değerlerin sıralaması şu şekilde:
- Geliştirilmiş Yapay Zeka
- Sinematik Tek Oyuncu Deneyimi
- PVP ve KOOP Modlarında Çok Oyunculu Muharebeler
- Tarihsel Olarak Tutarlı ve Çok Çeşitli Birimler
- Yeni Nesil Görsellik ve Ses Tasarımı
- Tam Mod Desteği
Oyunun tarihsel sürecini ele aldığımızda takdir edilmesi gereken Best Way yaklaşık 20 yıldır RTS oyun hizmeti veriyor ve inişli çıkışlı oyun serüveni yaşatsa da kararlılığından ödün vermiyor.
Karşımıza 2023 yılında çıkması ve Men of War serisinin “altın oyunu” olması beklenen, “zincirin son halkası” Men of War 2 sizce başarılı olacak mı?
Comments