Dijital oyun dünyası Rockstar New England’ın eski geliştirici ekibindeki çalışanların açıklamalarıyla çalkalanıyor. Bully serisinin devam oyunu Bully 2’yi geliştirdiklerini ve kısa bir demo dahi hazırladıklarını söyleyen çalışanlar neden işten çıkarıldıklarını ve projenin neden rafa kaldırıldığını bilmiyor(!) İşte oyuncuların büyük bir merakla beklediği oyun hakkında duyacağınız yeni detaylar…
- Eski adı Mad Doc olan Rockstar New England’da 70 kişiye varan bir ekip Bully 2’yi geliştiriyordu.
- Geliştirici ekip, oyunun küçük bir demosunu hazırlamasına rağmen proje rafa kaldırıldı.
- Geliştirilme aşamasındaki Max Payne 3 ve Red Dead Redemption, Bully 2’nin rafa kaldırılmasında etkili oldu.
- Oyun yapay zekası, çevre tasarımı büyük yenilikler taşıyordu.
- İlk oyuna göre üç katı genişliğinde açık bir dünya planlanmıştı.
- Geliştiriciler, “Üzerinde çalıştığımız pek çok harika ve ilginç mekanik hâlâ diğer oyunlarda yok.” dedi.
Video oyun dergisi Game Informer, beş eski çalışanla Rockstar‘ın rafa kaldırdığı Bully 2 hakkında konuştu.
2008 Mart’ında Rockstar’ın ana şirketi Take-Two Interactive, Bully‘in 1,5 milyondan fazla kopya sattığını duyurdu. PlayStation 2’deki bu başarının ardından Rockstar, Mad Doc‘a yani Rockstar New England’de yeni görevler, karakterler ve öğeler içeren bir remaster olan Bully: Scholarship Edition‘ı geliştirme görevi verdi. Stüdyo, Xbox 360 ve Windows PC sürümlerinin geliştirilmesine öncülük etti.
Rockstar’ın rafa kaldırdığı Bully 2!
Nisan 2008’de Rockstar, Mad Doc Software’i açıklanmayan bir miktar karşılığında satın aldığını duyurdu ve stüdyonun adını Rockstar New England olarak değiştirdi.
Rockstar kurucu ortağı ve başkanı Sam Houser, Mad Doc’u bir Rockstar stüdyosu yapmanın temel teknolojini geliştireceğini, ilerici ve yenilikçi oyun deneyimleri yaratma taahhütlerini daha da destekleyeceğini söyledi.
Rockstar stüdyosu olmak!
Game Informer’ın konuştuğu geliştiricilere göre, o zamanlar bir Rockstar stüdyosu olma konusundaki görüşler olumluydu. Ancak bazıları, satın alma işleminden sonra Mad Doc’un işyeri kültürünün yavaş yavaş yok olmaya başladığını ve Rockstar bayrağının altına girdikten sonra bu sıkıntının stüdyoda daha da yaygın bir sorun haline geldiğini söyledi.
Satın alma işleminden kısa bir süre sonra, Rockstar New England’daki geliştiriciler çok sayıda proje üzerinde çalışmaya başladı. Scholarship Edition’ın PC versiyonunda hala tamamlanması gereken işler vardı, ancak stüdyo, Grand Theft Auto IV’ün iki hikaye genişletmesi ve Red Dead Redemption gibi diğer Rockstar oyunlarının geliştirilmesine de yardımcı oldu. Destek çalışmalarına ek olarak, Rockstar New England’a Bully’nin devamı olan kendi oyununu geliştirme şansı verildi.
Grand Theft Auto V’in 2013 yılında piyasaya sürülmesinden sonra, Rockstar her yıl yeni oyunlar çıkarmayı bıraktı. Bir sonraki destek direği sürümü, 2018’de Red Dead Redemption II’nin piyasaya sürülmesiyle beş yıl sonrasına kadar gelmeyecekti. Şirketin yayın planındaki değişiklik, oyunlarının yönünü de değiştirdi.
Bully 2 harita boyutu
Rockstar New England’de 50 ila 70 kadar geliştirici vardı ve Bully 2 bu stüdyonun işi olarak görülüyordu. Tüm ekip bu işe yoğunlaşmıştı. Geliştiriciler, oyunun açık dünya haritasının ise Grand Theft Auto IV’ünki kadar büyük olmayacağını söyledi, ancak planlanan kapsamıyla ilgili tahminleri, oyunun Grand Theft Auto: Vice boyutunda olduğunu söylüyor. City’nin açık dünyası, orijinal Bully’nin okul haritasının “üç katı” boyutunda.
Her binaya girilebilir!
Haritanın boyutunun yeterli olduğunu çünkü bunu telafi eden şeyin derinlik olduğunu söyleyen geliştiriciler, örneğin Rockstar New England, oyundaki her binayı normal yollarla veya zorunlu girişle girilebilir hale getirmeyi planladı. Projedeki eski bir geliştirici, “Görebilseydin, içine girebilirdin” dedi.
Yapay zeka!
Rockstar New England, yapay zekayı önceki Rockstar oyunlarından daha anlamlı hale getirmenin yollarını deniyordu. Örneğin, ilk Red Dead Redemption’daki onur sistemini ele alalım. Kahraman John Marston, oyuncu olmayan bir karaktere yardım ederse, onur derecesi yükselir. Ancak oyuncu Marston’u suç işlemeye yönlendirirse, Marston’un onuru düşer. Bu, NPC’lerin dünyadaki Marston’a nasıl tepki vereceğini etkilerken, belirli NPC’ler bireysel eylemlerini hatırlamıyor. Bully 2’de Rockstar New England, eylemlerinin iyi ve kötü sonuçları olması için karakterlerin Jimmy’yi hatırlamaları için yollar geliştirmeye çalışıyordu. Bir geliştirici, “İnsanların ne yaptığınızı hatırladığından emin olmak istedik, bu nedenle komşunuza bir eşek şakası yaparsanız bunu hatırlarlar” diyor.
Red Dead Redemption II yapay zekası Bully 2’den geliyor
İki geliştiricinin söylediğine göre, bu sistemin parçaları Red Dead Redemption II’de görülebilir. Oyuncular, kahraman Arthur Morgan’ın onuruna bağlı olarak davranışlarındaki değişiklikleri görüyorlar. Morgan’ın yüksek onuru varsa, daha şefkatli bir karakterdir. Morgan’ın şerefi düşükse, açgözlülük ve ilgisizlik onu yönlendiriyor. Benzer şekilde, Morgan bir mağazayı soyarsa, birkaç dakika sonra hiçbir şey olmamış gibi tekrar içeri giremez. Mağaza memuru Morgan’ı hatırlar ve hizmetini reddederek gitmesini ister. Bir geliştirici, “Dünyadaki diğer karakterlerle sadece silahınızla veya yumruğunuzla etkileşime girme şekliniz, bir miktar hafıza duygusuna sahipler – bu şeylerin çoğu [Bully 2]’den geliyor” açıklamasında bulundu.
Dünyadaki karakterlerle ilişkiler kurabilirsiniz. Bunlar sizin eylemlerinizin sonucuna göre değişkenlik gösterecekti…
Oyunun açık dünyasının ötesinde, geliştiriciler çok çeşitli etkileşim seçenekleri ve yeni özelliklerden de bahsetti. Geliştiriciler, çim yetiştirme sisteminin de etkileyici olduğu aktararak, “Çimlerin büyüdüğüne şahit olabilir, gidip onları biçebilirsiniz” dedi. Bu özelliği 2000 sonrası dijital oyun teknolojileri bağlamında düşünmek gerekiyor…
Geliştiriciler, bu özelliğe ilişkin, “Arkasındaki teknoloji nedeniyle hepimizi heyecanlandıran bir şeydi” dedi.
Her eve girilebilecekti bu yüzden camların kırılması gerekiyordu. Stüdyonun bu görevi başarıyla geçtiğini aktaran geliştiriciler, Max Payne 3 oyununa işaret etti. Oyundaki cam kırılma fiziğinin gerçekliği başarılarını kanıtlıyor.
Tırmanma mekanikleri
Projedeki birden fazla kişi, oyun için planlanan derinlemesine bir tırmanma mekaniğini anlatıyor. Jimmy, açık dünyayı keşfederken çatılara, ağaçlara, çitlere ve çıkıntılara tırmanabileceği gibi, gizlice dışarı çıkarken pencereden de dışarı çıkabilecekti. Projedeki üç eski geliştiriciye göre, geliştirmede hiçbir zaman tam olarak yerine oturtmak için yeterince ilerleyemediklerini anlattı. Ekip aynı zamanda GTA için çalışıyordu…
Bully 2 oynanabilirdi!
Stüdyodaki dört geliştiriciye ve Rockstar’ın New York City merkezindeki bir kişiye göre Bully 2 oynanabilirdi. Geliştiriciler dünyanın dört bir yanına koşabilir, nesnelerle ve oyuncu olmayan karakterlerle etkileşime girebilir ve bazı görevler dahi vardı…
Çeşitli filmlerden örnekler aldıklarını aktaran geliştiriciler, projedeki bir geliştiricinin hatırladığı gibi, ekip oyun dünyası için tüm araziyi planlamıştı. Ek olarak, NPC’ler etrafta dolaşarak çeşitli günlük görevleri yerine getiriyorlardı. Oyundaki binalar ve evlerle de etkileşim kurulabiliyordu. Ancak henüz sevk edilebilir bir formda olmadıklarına dikkat çekiliyor.
Rockstar’ın New York City merkezindeki eski oyun analisti ve Bully: Scholarship Edition’daki proje liderlerinden biri olan Marc Anthony Rodriguez, “Oyun en az altı ila sekiz saat oynanabilirdi” dedi. Diğer bir geliştirici aynı soruya, “Bu, Rockstar projelerinin o sırada etrafında inşa edildiği dikey dilimin boyutu için doğru görünüyor” açıklamasında bulundu.
Rockstar Bully 2 çalışanlarını başka projelere yönlendirdi
Bully 2’nin piyasaya sürülmesi için iki ila üç veya daha fazla yıla ihtiyaç duyacağını aktaran geliştiriciler, “Ama o yıllar gelmezdi. Zamanla, Rockstar insanları projeden çekmeye ve onları yardıma ihtiyaç duyan diğer geliştirme aşamasındaki oyunlara koymaya başladı.” dedi. Geliştiricilere göre, birileri Bully 2’den bir kez çekilince bir daha geri dönmedi…
Projedeki eski geliştiriciler, “Kesinlikle gece yarısına kadar, sabah 1, 2’ye kadar kalan bazı geceler vardı” diyerek, “Kendimizi kanıtlamak için acele ediyorduk çünkü bence Bully 2 üzerinde çalışan herkes onu kesinlikle sevdi. Kesinlikle üzerinde çalışan hemen hemen herkes tarafından bir aşk emeğiydi. Sanırım üzerinde çalışan insanların çoğu, işe yaramış olmasını dileyerek, ona sevgiyle ve biraz özlemle bakıyor.” dedi.
Rockstar’ın çalışma şartları
Max Payne 3’e odaklanan Rockstar, geliştiricileri Bully 2’den çekmeye başladı. Çoğu geliştirici, Bully 2’deki çalışmaları hakkında sevgiyle ve heyecanla bahsederken, Max Payne 3 ve Red Dead Redemption gibi projelerden bahsederken, sesleri kısık ve asık suratlıydılar.
Bir geliştirici, stüdyodaki krizi tanımlamak için “sonsuz” kelimesini kullanıyor. Eski bir geliştirici de Red Dead Redemption’ın gelişimini anlatırken, “Demek istediğim, bu çok saçmaydı” diyor. “Yılın oyununu kazandığını biliyorum ve bu harika ve tatmin ediciydi, ancak geliştirme yaklaşımı çok saçmaydı. Kimsenin iş dışındaki hayatını hesaba katmadılar.” dedi.
İşten çıkarmalar ve ikramiye!
2009 Haziran’ında Rockstar New England oldukça büyük bir işten çıkarma süreci yaşadı. Ekibin büyük bir kısmı işten çıkarıldı. 3D sanatçısı Tim Samuels’e göre, işten çıkarılma nedenlerinin kendilerine söylenmediğini vurguladı.
Bu durum oyunlar piyasaya çıkmadan önce geliştiricilere verilen ikramiyeden kaçınmak olarak da görülebilir. Samuels ve işten çıkarmalardan etkilenen diğerlerinin üzerinde çalıştığı son proje olan Red Dead Redemption’ın yayınlanmasından önce – hiçbiri çalışmaları için ikramiye almadı. Samuels, “Oyunun bir kopyasını bile almadık” diyerek sitem etti.
Bully 2 macerası devam edecek mi?
2009’da, ilk Bully’nin bestecisi Shawn Lee, The Gaming Liberty’ye “Görünüşe göre çok uzak olmayan bir gelecekte Bully 2 için film müziği yapacağım” diyerek oyunculara sürpriz yapmıştı. 2011’de Dan Houser, Gamasutra’ya, Mayıs 2012’de piyasaya sürülen Max Payne 3’ü piyasaya sürdükten sonra şirketin Bully 2 üzerinde çalışabileceğini söyledi…
Bully 2’nin gelişimi hakkında az sayıda rapor ve sızıntı oldu. 2017’de, Twitter hesabı Bully 2 Info, çok sayıda sözde konsept sanat ve oyun içi ekran görüntüsü yayınladı. Game Informer’ın bağlantılarına göre, bu sızıntıların büyük çoğunluğu oyuna ilişkin…
Bully 2’nin bir versiyonunun gün ışığına çıkıp çıkmayacağını bilmiyoruz. Ancak geliştirmeden on yıl sonra, projede çalışan insanlar hala oyuna ve çalışmalarına olan sevgilerini ifade ediyor. Ve hala tam sürümü oynama şansı elde edeceklerini umduklarını söylüyorlar.
Eski bir geliştirici, “Gerçekten harika olacaktı” diyor.
Geliştirici, “Özellikle üzerinde çalıştığımız çok kısa süre göz önüne alındığında, sahip olduğumuz şey oldukça şaşırtıcıydı. Kesinlikle çok benzersiz, çok ilginç, kesinlikle çok eğlenceli olurdu. Üzerinde çalıştığımız pek çok harika ve ilginç mekanik hâlâ diğer oyunlarda yok.” dedi.
Bir başkası da, “Bence hala keşfedilmeye değer bir kavram” diyerek, “Bunun sonsuza kadar gitmesine izin vermeleri için kaçırılmış bir fırsat olacağını düşünüyorum.” ifadelerini kullandı.
Matt Leone ve Jacob Geller’e özel teşekkürler.
Bully 2, Rockstar’ın rafa kaldırılmış bir macerası olarak devam edecek gibi görünüyor. Ancak ne zaman olacağı kesin olarak bilinmiyor. Sizlerin de konu hakkındaki yorumlarını bekliyoruz.