SimCity 4 ile başlayan şehir kurma maceram SimCity 5 ile büyük bir hayal kırkılığına, 2015’te ise Cities: Skylines ile de büyük hayranlığa dönüşmüştü. Sizin gibi ben de Cities: Skylines 2 duyurulması ile birlikte çok heyecanlandım. Ve 24 Ekim’i büyük bir sabırsızlıkla bekledim. Bir kaç gündür oynuyorum, artık duygularımı bir kenara bırakıp yazmaya başlıyorum. İncelememde bu üç oyundan karşılaştırmalar görecek ve yeni oyunun neler getirdiğini, götürdüğünü anlatacağım.
Optimizasyon sorunları ile çıkış yapan ve hala büyük bir heyecanla oynadığım Cities: Skylines 2’ye şimdi tüm detaylarıyla göz atıyoruz.
Cities: Skylines 2 (CS2) incelemesini ilk günden yazmak isterdim ancak önceden tanıtılan mekanikleri deneyimlemek için beklemek istedim. Nüfus yapısını ve temel oynanışı görmek ve bir seviyeye gelmek için bekledim. Oyuna erken erişim şansı elde edemedik. Uzun soluklu bir oyun olmasının sebebi elbette tamamen yeni bir oyun deneyimi sunduğu için diyebilirim.
Evet CS2 oldukça yeni bir oyun, şimdi anlatacağım mekaniklerle sizde farkı göreceksiniz. Kurgusal bir oyun olmadığı için incelemede oyunun temel mekanikleri üzerinden devam edeceğiz. Colossal Order’ın oyunda yer alan her bir karakterin dişini dahi modellemesini eleştirecek, çok oyunculu mod da oyuna yakışırdı diyeceğiz!
Başkan görev başında!
Cities: Skylines 2 incelemesi
Cities: Skylines 2, oyuna girişte klasik, sade bir arayüzle karşıladı beni. 12 farklı haritanın bulunduğu yeni oyun kısmında oyundaki temel değişimi gözlemleyebiliyoruz. Öncelikle tema seçeneğimiz mevcut. Avrupa mı yoksa Kuzey Amerika mı? Bu bölüm oyunun ilerleyen dönemlerde resmi tema genişlemelerine de işaret ediyor. Asya veya Güney Amerika temaları da oyuna ayrı bir tat katacaktır.
Hep hayalini kurduğumuz ama ilk oyunda basit bir genişleme paketiyle geçiştirilen mevsim özelliği ise büyük bir devrim olmuş diyebiliriz. Oyun yapay zekasının mevsimleri algılaması ve şehrimizdeki insanların buna göre hareket etmesi ince düşünülmüş özelliklerin başında yer alıyor.
Bir diğer kısımda haritaların kuzey yarımkürede mi, yoksa güney yarımkürede mi bulunduğu. Bu detaylarda iklimi nasıl yaşayacağınıza dair detaylar veriyor. Bazı haritalarda en sert iklim sonbahar gibi geçiyor, hiç kış görmüyorsunuz.
İlk oyundaki gibi yine kullanılabilir arazi yüzdesinden sonra dış bağlantılarla karşılaşıyoruz. Kara yolu, tren, deniz ve hava ulaşımının yanında artık bir de enerjiyi görüyoruz. Çok iyi düşünülmüş ayrı bir özellik olarak vurgulamak istediğim nokta da burası. Şehrinizde ürettiğiniz enerjiden kullanmadığını satacak, ihtiyaç duyduğunuzu ise satın alabileceksiniz.
Ve son bölümde ise zenginleşen kaynakları görüyoruz. Dört kısma ayrılan kaynaklar içinde çeşitleniyor. Aşağıda bu bölüme detaylı değineceğim.
Cities: Skylines 2 mekanikleri
Cities: Skylines 2 mekanik anlamda iç içe geçmiş hiç de basit olmayan bir yapıda. 15 saatte nüfusum 30 bini aştı (İlk oyunda bu kadar zamanda yüzbinlerce nüfus olurdu…) ve haritadaki ikinci şehrim için çalışmalara başladım. Harita gerçekten devasa. İki büyük şehir, kasabalar ve köyler kurmayı planlıyorum. Geçelim şimdi biraz daha detaya…
Yollar ve yapay zeka
CS2 yol yapım mekaniklerinde adeta bir devrime imza atmış durumda. İlk oyunda modlanabilir pek çok araç ve yol türü bu oyuna yerleştirilmiş durumda. Oyunda yollarla uğraşmak neredeyse oyunun yarısı 🙂 Açıkçası benim için öyle. Stratejik kararlar almalıyız. Şehri nereye kuracağız, konutlar, ticari ve sanayi bölgesi nereye yerleştirilecek hepsini düşünmemiz gerekiyor. Şehir planlama ve yolların yapımı oyunda büyük önem taşıyor.
Dönel kavşaklar oyunda büyük kolaylık ve ekstra bir estetik katıyor. Yollarda da büyük çeşitlilik mevcut.
Yapay zekayı elbette vatandaşların ve araçların yollar üzerindeki hareketleriyle açıklamak istiyorum. Cities: Skylines’daki gibi mesafe bazlı yol kat etme yok. Evinden çıkan vatandaş işine giderken zaman hesabı yapıyor. Trafiğin yoğun olduğu bölgelerden kaçıyor ve refahını düşünüyor.
Tüm detayları burada anlatmayacağım elbette (rehberimize göz atın). Trafik yapay zekasındaki gelişme beni memnun etti. Bunun yanında trafik ışıkları, yaya geçidi ve dur işaretleri de hoş detaylar olmuş. Eksikler elbette var. Ama malum karşımızdaki Paradox olunca ve ilk oyunda da onlarca DLC görünce. İlerleyen dönemlerde oyunun çehresinin çok değişeceğine eminim.
Trafik yapay zekasına bağlı duyunca da çok mutlu olduğum bir mekanik daha oyuna eklenmiş. Artık trafikte trafik kazalarıyla karşılaşabiliyoruz. Trafik kazasının yaşandığı yol bir süre kapanıyor. Önce itfaiye sonra da polis ekipleri müdahale ediyor. Oyunun ilerleyen aşamalarında ise yol bakım araçları yaptıkça bu da trafik kazalarında sıklığı düşürüyor. Güzel! İyi düşünülmüş.
Oyun içinde çok fazla detay var. Özet şeklinde devam ediyorum. Şimdi Cities: Skylines 2’de enerji ve su kaynaklarına bakalım.
Enerji ve su kaynakları
Yeni oyun mekaniklerinde dikkat çeken bir diğer nokta da enerji ve su kaynakları olmuş. Üretilen elektrik satılabiliyor. Eğer ihtiyacınız varsa da satın alabiliyorsunuz. Enerji nakil hatlarında da büyük değişim var. Artık otoyollar haricindeki tüm yollarda alt yapı mevcut. Otoyollarda da elektrik sistemi için ekstra bir hat kurmanız gerekiyor. Çok güzel olmuş. İnanın sürekli övmeyeceğim, ama değerlendirmeyi bekleyin. 🙂
Bu kısımda, enerjini ihracat ve ithalatı, jeotermal enerji, elektrik ve su at yapı on numara olmuş diyebilirim. Elektrik ve su hatları için artık tek tek uğraşmaya gerek yok. Gerek yoktu da. SimCity 5’teki özelliği artık Cities: Skylines 2’de de görüyoruz.
Rüzgar, güneş ve kömürle çalışan enerji sistemlerinin yanında doğalgaz ve nükleer enerjiyi de yine oyunumuzda görüyoruz.
Nüfus için temel ihtiyaçlara devam ediyoruz. Polis, itfaiye ve sağlık sistemleri…
Şehir hizmetleri
Bu kısımda büyük bir değişim yok. Yine bir SimCity 5 özelliği dikkatimi çekiyor. Polis, itfaiye ve sağlık hizmetlerinde geliştirmeler yapabiliyoruz. Bunları ek bina ve ilgili binanın ekstra bir özelliği olarak geliştirebiliyoruz. Ancak bu özellik oyunun tüm hizmet binalarına yayılmış durumda. Mesela metro yapıyorsunuz ve her bir istasyonuna mağaza ve restoranlar ekleyebiliyoruz.
Oyun başında ise mezarlık yaparak bunu görüyoruz. Türbe veya tapınak ek hizmet binası şeklinde yer alıyor. Elbette bunların da ayrı masrafları var. Yine otobüslerinizi elektrikli olarak değiştirmek isterseniz veya otogarda ek alan açmak için bu geliştirmeleri yapıyoruz.
Şehir hizmetleri çok geniş bir alan. Cities: Skylines 2’de temaya göre hizmet araçlarının da değiştiğini belirtmek gerekiyor. Tamamen kozmetik detay.
Ulaşım hizmetleri
Uçaklara dahi rota belirlediğimiz yeni oyunumuzda Cities: Skylines’in üzerine katılan onlarca şey var. Taksiler artık ayrı bir ulaşım hizmeti olarak belirtilmiş. En bağımsızı da onlar. Ne rota ne ücret dertleri var 🙂 Oyun başında otobüsler çok önemli. Büyük oranda da kar getiriyor. Ancak diğer ulaşım hizmetleri için acele etmeyin! Hemen havaalanı kurayım, metro hattı oluşturayım da demeyin. Her hamlenizde ekonomiyi düşünmeniz gerekiyor.
Ekonomiden bahsetmişken hemen oyundaki ticarete bakalım.
İhracat ve ithalat
Oyunda tam 9 materyal var. Tarım, orman, maden ve petrol altındaki 9 materyalin altında da ürünler mevcut. Keresteden çeliğe, petrokimyadan otomobile kadar 18 tane materyal ürün ve yazılım, finans ve eğlence dahil 8 tane de maddi olmayan ürünler mevcut.
Oyunda kaynak yönetimi de zenginleşmiş durumda. Yukarıda saydığım tüm ürünler birbiriyle ilişkili. Örneğin, mobilya için keresteye ihtiyacınız var. Mobilya üretildikten sonra da mağazalara veya ofis bölgelerine aktarılıyor. Bu sayede sadece şehir içinde bir ticari döngü oluşuyor. Otomobil için plastik ve çeliğe ihtiyacınız var. Bu ürünlerin üretilmesi veya dışarıdan satın alınması gerekiyor. Otomobil üretildikten sonra da yine ticari bölgeye aktarılıyor. Yani pazara.
İhracat ve ithalat oyun başında elektrik üretimiyle başlıyor. Benim gibi hemen kömür santrali kuracaksanız mevcut üretim fazla gelecek ve dış bağlantı ile buradan bir miktar gelir oluşacak. Ben oyun ortasında yer altı su bölgesinin üzerine jeotermal santral kurdum. İyi gidiyoruz 🙂
Posta ve internet hizmetleri
Yeni özelliklerden biri de internetin gelişi olmuş. İnsanların mutluluğuna etki eden faktörlerden biri. Aslında radyo ve televizyon yayıncılığı ile başlıyor daha sonra internet hizmetlerini halkınızla buluşturuyorsunuz. Posta ise ayrı bir kısımda yer alıyor. Her sokağa ayrı bir posta kutusu koymak gerek! Kim uğraşacak diye duyuyorum. Ama işte halkımızın ihtiyacı.
Parklar ve turizm
Cities: Skylines’daki gibi özel park alanlarımız CS2 ana oyunda yer almıyor. Ancak çok çeşitli park alanları oluşturabilirsiniz. Spor alanları ve turizm de yine bu alanda. Fakat onları araştırmanız gerekiyor.
Dev dönme dolabımız (Ferris wheel) ve Notre Dame Katedrali dahil 9 farklı büyük yapımız mevut. Bu turistik alanlar da şehir için önemli. Turist alanında bir Orta Çağ kalesi dahil 4 büyük yapı yine bizi karşılıyor.
Cities: Skylines 2 haritası devasa mı?
Haritadaki her bir kare ilk oyundan 3’te 1 oranında küçük. Ancak ilk oyunda ne kadardı hatırlamıyorum ama bu oyunda toplam 441 kare açabiliyoruz. Cities: Skylines’takinden yaklaşık 5 kat daha büyük olan 159 km²’lik oynanabilir bir alan demek.
Büyük fabrikalar veya diğer yapılar da diğer oyuna göre çok daha büyük. Ancak başta da söylediğim gibi ben yayılarak bir şehir inşa ettim. Tüm haritaya iki büyük şehir sığdırıyorum. Zorlasam dörtte olur tabii, küçük kasabaları ve köyleri saymıyorum. Aralarındaki mesafede az değil. Otoyolla birleştiriyorum. 🙂 Hedefim havayolu, ray ve deniz bağlantısı.
Sonuç olarak harita devasa arkadaşlar…
Gelişim noktası
Gelişim noktası olarak çevirsem araştırma kısmı şöyle işliyor. Oyunda yaptığınız her eyleme göre aldığınız XP’ler sonucu kilometre taşlarını geçiyorsunuz.
İlk oyuna göre oldukça detaylı ve fazla. Küçük bir yerleşimden devasa şehir kilometre taşına kadar ilerliyorsunuz. Her kademede size gelişim noktası puanı veriliyor. Bu puanlarla da enerjiden, eğitime ulaşımdan komünikasyona kadar 11 farklı alanda yeni bina, özellik açabiliyoruz.
Oyun başında hemen metro veya nükleer santral yapamıyoruz. Aşama aşama ilerliyoruz.
Grafik, animasyon ve ses tasarımı
Cities: Skylines 2’yi 2060 ekran kartı, M2 SSD ile rahat bir şekilde orta ayarlarda oynuyorum. Şehir büyüdükçe oyundaki grafik kalitesinden büyük oranda ödün verdim. İşlemcim i5 ama sanırım artık yeterli olmuyor. Bu özel detaylardan sonra şunu söylemek istiyorum. Genel olarak dört mevsim ve gece gündüz döngüsüyle muhteşem manzaralar elde edebileceğiniz bir oyunla karşılaşabilirsiniz.
Oyundaki her bir karakter üzerine çalıştıklarını ifade etmiş diş modellemesi dahi yaptıklarını itiraf etmişlerdi. Animasyonlar vasat işlese de ses tasarımını başarılı buldum. Radyoda şehir hakkında konuşulanlar, programlar, çılgın profesörün yorumları güzel detaylar.
Geliştirici ekip oyun çıkmadan mevcut sorunları itiraf etti ve nasıl bir oyunla karşılaşacağımızı söyledi. Ayrıca bu konu üzerinde çalıştıklarını da açıkladı. Çoğu firmanın yapmadığını yaptılar. Teşekkür ediyoruz.
Sistem gereksinimlerinizin yeni nesil olması gerekiyor. Oyunlardan beklentilerimiz arttıkça bu gerçeklerle de yüzleşmemiz gerekiyor. (Optimizasyon sorunları haricindeki durum için yorumum) Türkiye şartlarını düşündüğümüzde bu durum oyuncu kitlerimizi üzecek.
Değerlendirme
Cities: Skylines 2 sadece optimizasyon sorunlarıyla can sıkmıyor. Eğer arazinizi düzenlemeden yeni bir bölge inşasına başlarsanız şehrinizdeki düzeni geçtim modellemelerin havada uçtuğuna şahit olabilirsiniz. Benim gibi siz de detaylarla boğuşuyorsanız araziyi mutlaka düzleştirmelisiniz. Oyun hala arazi yönetimi konusunda istediğimiz noktada değil.
Nüfusun artışı ilk oyunla kıyaslanmayacak kadar düşük seviyede. 10 saati geçen oyunumda 30 binlere ancak ulaştım. Yüksek seviyeli konutları açıcında nüfusta ani bir artış gerçekleşiyor. Bu yeni bir oyun ve sanırım bu duruma alışmamız gerekiyor.
Bir diğer durum da gelir gider kısmındaki oynaklık. Burada zorlandığımı söylemem gerekiyor. Sanırım bu durum kaynak ve ürünlerdeki artıştan kaynaklanıyor. Kaynakların tedarik edilmesi ve üretilmesi ayrıca her bir kaynak ve ürünün ayrı vergilendirilmesi bunun sebebi olabilir. Belki de çok fazla park yaptım 🙂 Ama neden bu kadar pahalı bu parklar?
Anlatacak çok şey var, özetle böyle… Tüm bu detayları aktardıktan sonra kendime şunu sordum: Ben bu oyunu oynamak istiyor muyum? Yeni bir oyun daha açsam nasıl olur? Yeni şehirlerimi nasıl tasarlamalıyım? Evet evet Cities: Skylines 2 optimizasyon sorunlarına rağmen iyi bir oyun. Bir de genişleme paketleri geldikçe bizi 10 sene götürür diye düşünüyorum. 8 yıldır Cities: Skylines oynayan biri olarak Paradox ve Colossal Order’a teşekkür ederim.
SimCity 4 zamanın en iyi şehir kurma oyunuydu. Modlarla neler yapıyorduk neler… Neredeyse yanacak Casper laptopumla ve CD ile oynamak zorunda kalsam da güzel zamanlardı. SimCity 5 ön sipariş vererek aldığım nadir oyunlardandı. Sunucu problemi ve haritaların çok çok küçük olmasıyla hayal kırıklığı oldu. Ama onu da özel kılan tarafları vardı. Hala oyuncuların çok oyunculu deneyimi aradığı bir sistemi oturtmuşlardı. Cities: Skylines ise harita genişliği ve daha önce görmediğimiz mekaniklerle büyülemişti.
Devam oyunu yapmak zordur. Bunu diğer oyunlarda da görüyoruz. Ancak Cities: Skylines 2 bir devam oyunundan çok daha fazlasını veriyor. 2023 oyunlar açısından sorunlu bir yıldı. Cities: Skylines 2’ye de zaman tanımamız gerekiyor. Bence onu hakkediyor!
Comments