Crusader Kings 3 yeni genişleme paketleriyle büyümeye devam ediyor. Oyun, bu sefer Crusader Kings 3: Roads to Power DLC, oyuncuları Bizans İmparatorluğu’nun karmaşık politikaları ve yeni Adventurer (Gezgin) oyun tarzıyla buluşturuyor. Bu genişleme, Bizans’ta Feodal sistemin kaldırılması ve topraksız karakterlerle oynama imkanı sunarak oyuna derinlik katıyor. 2024’te piyasaya sürülen bu DLC, Crusader Kings serisine stratejik açıdan zengin yenilikler getiriyor.
- Crusader Kings 3 Roads to Power DLC’si PC platformunda incelendi.
Hikaye den bahsetmek gerekirse … 900 yıllık spoiler geliyor!
Roads to Power, oyuncuları Bizans İmparatorluğu’nun politik entrikaları ve Feodal yapısına derinlemesine bir yolculuğa çıkarıyor. Bu genişleme, tarihsel olarak önemli olaylara odaklanarak, özellikle 4. Haçlı Seferi (1202-1204) gibi dönüm noktalarını vurguluyor. Haçlıların Bizans topraklarına saldırıları, imparatorluğun çöküşü ve ardından gelen siyasi karmaşa, oyunculara derin stratejik kararlar alma fırsatı sunuyor. Adventurer moduyla birlikte, tarihsel karakterler ve olaylar, Bizans’taki güç mücadeleleri ve topraksız karakterlerin ortaya çıkmasıyla birleşerek oyuna zenginlik katıyor. Bu içerik, tarih meraklıları ve strateji severler için unutulmaz bir deneyim sunuyor.
Kişisel deneyimlerimden bahsedecek olursak bütün yenilikleri görmek amacıyla , gezgin karakterlerden biri olan Süleyman Kutalmış oğlu olarak başladım. Selçuklu Kraliyet Hanedanı’nın bir üyesi olduğum için oyun bana direkt bir seçenek sundu: ya Selçuklu’ya ihanet edip kendi devletimi kuracaktım ya da bir vasal olacaktım. Ben, tarihe uygun bir şekilde Anadolu Selçuklu Devleti’ni kurmak istedim ve ihanet ettiğim için Selçuklu topraklarında kamp kurmam yasaklandı ve sürgün edildim.
Başlangıçta Mersin bölgesinde paralı askerlik yaparak bölge lordlarından para ve prestij alırken, görevlerden birinin sonucu olarak askeri birlik alabileceğimi gördüm ve oyunun en afilli ağır süvarilerinden olan Katafrakları aldım. Askeri gücümü kat kat artıran bu olaydan sonra Bursa civarında ve Artvin’de paralı askerlik yaptıktan sonra artık toprak alma zamanımın geldiğini düşündüm ve gözümü en güçten düşen Kafkas devletlerine diktim.
Kafkaslardaki birkaç fetihten sonra iyi gidiyorum derken maalesef Süleyman Kutalmış öldü ve yanında getirdiği özel birlikleri oyun elimden aldı. 2 bin askerden bir anda bin 200 askere düşmek acı verici olsa da devam ettim ve parça parça Kafkaslarda Gürcüler’i yenerken Bizans ilerlememden ve aldığım kalelere sinirlenmiş olacak ki bana savaş açtı. Ben, 40 takla atarak yanıma müttefik ararken 10 bin kişilik ordu tarafından maalesef Karadeniz kıyısındaki topraklarımın hepsi Bizans’a geri geçti.
Klavyeyi ısracak kadar sinirlenmişken hakkım olan toprakları ve daha fazlasını almak için Pontus bölgesinin kralı ilan ettim. Kendimi ve bir yeni eşimi, 16 çocuğumu evlendirdikten sonra müttefik ve askeri gücümü tam Bizans’ın üzerine salacakken bir de ne göreyim: Tarihsel olarak amacına uygun olduğunu düşünmediğim Haçlı ordusu Bizans’ı üçe bölmüş; Nikea (Anadolu), Latin İmparatorluğu (Trakya ve İstanbul) ve Epirus (Yunanistan). Fırsattan istifade olarak Nikea üzerindeki topraklarda hak iddia ettim ve Artvin’den Kastamonu’ya kadar bütün topraklarını aldım.
O sırada ikinci kralım da öldü ve tekrar müttefiksiz kaldım. Ancak başıma gelen tek kötü şey bu değildi maalesef. İkinci kralın ölümüyle oyun bana bir seçenek sundu: İkinci kralımın kızı hanedandan ayrılıp gezgin bir karakter olup kendi yolunu çizmek istemişti ve kızımla mı yoksa üçüncü veliahtımla mı oynamak istediğimi sordu. Normal bir oyun deneyimine nazaran hanedan içi böyle çatışmaların olduğunu görmek oldukça ilginç bir deneyimdi.
Oynanış aynı gibi ama…
DLC, oyunculara yeni bir deneyim sunarak, Adventurer (Gezgin) karakterlerle toprak sahibi olmadan oynama imkanı sağlıyor. Bu karakterler, belirli görevleri tamamlayarak ve keşifler yaparak kendilerini güçlendirebilirler. Bulundukları bölgelere göre görevleri değişebiliyor ve bir yerde kontrat kalmayınca yeni yerlere göç etmeniz gerekebiliyor. Ancak, bu oyun tarzının henüz tam potansiyeline ulaşmadığı ve bazı oyuncular tarafından derinlik eksikliği ile eleştirildiği gözlemleniyor. Bu modda, tarihsel bağlamda önemli olan olaylar ve karakterlerle etkileşim kurmak, stratejik planlama yapma becerisini de test ediyor. Oyuncular, tarihsel olaylara katılmanın ve kendi hikayelerini oluşturmanın keyfini çıkararak, Bizans İmparatorluğu’nun karmaşık yapısında yer alıyor. Fakat, oyunda hala eskiye dayanan hatalar var. Cengiz Han gibi tarihsel önemliliği yüksek karakterlerin bazen topraksız doğması ve bunun gibi Bug’ların oyunda düzeltilmemiş olması oyuncular arasında eleştiri konusu.
Hancı! görev var mı görev?
Roads to Power DLC’sinde Görevler genellikle, düşmanlarla çatışmalara girme, müttefikler bulma veya yerel halkla iş birliği yapma gibi stratejik hamleler içeriyor. Bölgenizin savaşta ya da barışta olması durumunda bulunan kontratların türleri değişiklik gösterebiliyor. Bu kontratlar oyundaki av, ziyafet gibi etkinliklerle aynı şekilde bir bölgeye gidip seçimler yapmanızla gelişiyor ve yaptığınız eyleme göre bir ekip toplamanız gerekiyor. Tıpkı ana oyundaki suikast entrikalarındaki ekipler gibi bu ekiplerinizi başarı şansı, eylem süresi, gizlilik gibi konularda neye ihtiyacınız varsa topluyorsunuz.
Ayrıca, oyun içindeki suç sistemi de dikkat çekici bir yenilik. Adventurer karakterler, çeşitli suçlar işleyebilir ve bu durum, hem kişisel ilişkileri hem de güç dengelerini etkileyebilir. Oyuncular, düşmanlarını alt etmek ya da kendi konumlarını güçlendirmek için suistimallerde bulunabilir, ancak bu eylemler sonuçsuz kalmayabilir ve uluslararası ilişkilerde karmaşaya yol açabilir. Suç işlemek, karakterlerin itibarını riske atarken, aynı zamanda yeni fırsatlar da doğurabilir. Bu dinamik, oyunculara derin stratejik kararlar alma şansı vererek oyunun çeşitliliğini artırıyor.
Grafikler aynı be!
DLC, grafiksel anlamda büyük yenilikler getirmese de, Bizans’ın politik yapıları ve yeni harita etkileşimleriyle atmosferi güçlendirmiş. Ancak, oyunun optimizasyonu hala sıkıntılı. Büyük haritalarda performans sorunları yaşanıyor ve bu durum oyuncu deneyimini olumsuz etkileyebiliyor. Optimizasyon eksiklikleri de oyuncular arasında yaygın bir eleştiri konusu olmaya devam ediyor.
Ses tasarımı ve müzikler
Yeni DLC, ses tasarımı ve müzik anlamında başarılı bir iş çıkarıyor. Özellikle Haçlı Seferleri gibi büyük olaylar sırasında çalan epik müzikler, oyuncuları tarihe tanıklık ettikleri bir atmosferin içine çekiyor. Ancak, genel olarak ses tasarımında büyük yenilikler bulunmuyor ve müzikler oynanışa daha derin bir katkı sağlayabilecek düzeyde değil.
Değerlendirme
Roads to Power, Crusader Kings 3 için stratejik açıdan zengin bir genişleme paketi olarak öne çıkıyor. Bizans’ın idari sistemi ve topraksız karakterlerle oynanabilirlik, oyunu daha derin ve çeşitlendirilmiş hale getiriyor. Ancak, uzun süredir devam eden bug’lar ve oyun optimizasyonu sorunları, bu deneyimi gölgede bırakıyor.
Türkiye’deki satış fiyatı yaklaşık 17.99 USD = 614,90 TL olarak belirlenmiş durumda. Eğer tarih meraklısıysanız ve strateji oyunlarına ilginiz varsa, Roads to Power DLC’sini almayı düşünebilirsiniz. Ancak, mevcut bug’lar ve optimizasyon sorunları nedeniyle, bu içeriği hemen almak yerine birkaç gün veya hafta beklemek ve oyuncu geri dönüşlerini incelemek daha mantıklı olabilir. Genel olarak, eğer Crusader Kings 3 deneyiminizi zenginleştirmek istiyorsanız, bu DLC alınmaya değer bir içerik olarak görünüyor.
Oyun incelemeleri için temel kriterlerimizi merak ediyorsanız,
İnceleme ve etik politikamıza göz atabilirsiniz.
Comments