Daha önceki Age of Empires Mobile incelememde strateji oyunlarıyla aramın çok iyi olmadığından bahsetmiştim. 2018 yılında bu ilişkiyi büyük bir şekilde geliştiren bir oyun çıktı. O kadar güzel bir atmosfer ve derinlikle kaplanmıştı ki bu oyun, oynadığım her an mükemmel bir his kaplıyordu içimi. Sonrasında Frostpunk olan sevgim ikinci oyunla daha da derinleşti. Artık favori serilerimden biriydi bu. Her çıkacak Frostpunk oyununu deliler gibi oynarım diye düşünüyordum. Ta ki Frostpunk: Beyond the Ice oynayana kadar.
Açıkçası mobil oyunlardan beklentim sürekli değişiyor. Genellikle zamanımı çaldıklarını düşünsem de bazen o kadar kaliteli işler çıkabiliyor ki saatlerimi, hiç düşünmeden, gömebiliyorum. O oyunlara da ayrı öfkeliyim ama bende oluşturdukları illüzyondan ötürü. Frostpunk Beyond the Ice oyununu ilk gördüğümde içimdeki bu illüzyon noktası Örümcek Adam’ın hisleri gibi beni uyarmaya başladı. Burada kaliteli bir şey vardı, hissedebiliyordum. Heyecanla indirdim. Oyunu açtım. Güncelleme yüklenmesini bekledim. Sonunda karşımda Frostpunk vardı. İnsanlığın buzdan duvarlar arasında kaldığı ve o duvarları delerek medeniyet kurmaya çalıştıkları o efsane oyun. Beyond the Ice’ın ise bir farkı vardı; mikro-ödeme duvarı… İnsanlığın en büyük kabusu olan buz devrini anlatan bu oyunda karşıma gerçek en büyük düşman çıkmıştı; aç gözlü oyun şirketleri… Hayatımda oynadığım en güzel strateji oyunu gözümün önünde bir kar tanesi gibi eriyordu. Bu kadar kar ve buz metaforu yettiyse asıl incelememe başlıyorum.
Temelinde baktığınızda herhangi bir üs/şehir kurma oyunuyla aynı mekaniklere sahip Frostpunk Beyond the Ice. Oyun içerisinde çeşitli yollarla kaynak elde edip – bu noktada ana oyunlara olabildiğince sadık kalınmış- bu kaynaklarla yeni binalar dikmeye çalışıyorsunuz. Ne kadar çok bina o kadar ısı kaynağı ve ısıtmanız gereken mekan demek aslında. Yani şehriniz büyüdükçe ihtiyaçlarınız ve bu ihtiyaçları karşılama imkanlarınız da büyüyor. Bu kısma kadar gerçekten mobil donanımda olabilecek en iyi Frostpunk tecrübesi olduğunu gözüm kapalı söyleyebilirim. Peki madem bu kadar övüyorum, neden başlangıçta buz metaforlarıyla yerin dibine soktum ben bu oyunu? Sebebi aslında çok basit bir noktada yatıyor. Mekaniklerin neredeyse hepsini ana seriyle aynı tutmayı başarmışlar. Hikaye anlatımını olabildiğince güzel sunmaya çalışmışlar. Buna rağmen o kadar önemli bir mekaniği oyundan çıkarmışlar ki sırf para kazanmak uğruna… Gün sayısı… Bilmeyenler iç.in özetlemek gerekirse; Frostpunk serisinde zaman, günler şeklinde gösterilir. Siz bu süreyi ister hızlandırabilir ister yavaşlatabilir isterseniz de tamamen durdurabilirsiniz. Bu seri özünde kaynak yönetimi olduğu kadar zaman yönetimi oyunudur da. Peki bu gün mantığını oyundan kaldırınca elimizde ne kalıyor biliyor musunuz? Sürekli aşırı uzun süren inşaat sürelerini kısaltmak için sizden para talep eden bir oyun… Size durumun vahametini şöyle anlatayım; ben bu incelemeyi geçen hafta yazacaktım. İnşaatlarım bitsin diye beklemekten yazıyı bile yazamadım. Belki oyun mekaniksel olarak derinleşir diye çünkü ana seride hep böyle olmuştur. Ne zaman oyun tek düze olmaya başlasa yeni bir mekanik gösterilir veya mevcuttaki bir mekanik derinleştirilirdi. Bu sefer öyle bir durum da yok. Güzel oyunumuz sadece sizden paranızı almaya çalışıyor. Bunu özellikle belirtiyorum çünkü oyun tasarımında verilen bazı kararlar çok net gösteriyor ki tasarım sadece ve sadece para basmak için yapılmış.
Bir oyunu güzel yapan nedir? İyi mekanikler mi? Güzel bir hikaye anlatımı mı? Harika bir oyun tasarımı mı? Oyuncu dostluğu mu? Belki de cevap hepsinin güzel bir harmanıdır. Peki bu noktada bu saydıklarımın bazılarını iyi yapıp bazılarını berbat yapan bir oyun nasıl değerlendirilmelidir? İncelemeyi yazmaya başladığımdan beri aklımda bu soru dönüp dolanıyor. Başından sonuna kadar yazıyı okuduysanız aşırı düşük bir puan vereceğimi düşünebilirsiniz. Bu doğru bir çıkarım olmaz ama. Oyunun Frostpunk’tan doğrudan aldığı bütün özellikler gayet güzel çalışıyor ve bunu kaliteden ödün vermeden mobil cihazlarda çalıştırabilmeleri de büyük bir başarı. İşin tavsiye kısmına gelirsek şunu söyleyebilirim ki; eğer Frostpunk oyunlarını seviyorsanız ve mobil oyunlara nadiren giriyorsanız sizi zorlamayabilir ödeme duvarı. İnşaat süresini bekleyemeyecek kadar fazla oynamak istiyorsanız- ki emin olun bu süre çok değil- beklediğinizi bulamayacağınızı ve hatta hayal kırıklığı yaşayacağınızı üzülerek söylemeliyim. Bir dosttan biliyorum.