Dikkat!!! Bu bir elit kategori oyunudur… Değerlendirme ve puanlama bu yüzden kişisel takıntılar ve hassasiyetler içerir 🙂
İncelemenin sonunda söyleyeceğimi başında söyleyerek başlamak istedim bu yazıma. Horizon Forbidden West başlayıp bitirip aradan çıkartayım diyebileceğiniz bir açık dünya oyunu değil. Bu yüzden geniş bir zamana yayarak her detayın ve görevin tadını çıkartmanızı öneririm.
PlayStation özel oyun serisi olarak geliştirilen Horizon, Guerrilla Games tarafından geliştirildi ve Sony Interactive Entertainment tarafından da yayımlandı. İlk oyun ‘Zero Dawn’ 2017’de PlayStation 4’e, 2020 yılında ise Microsoft Windows’a geldi. İkinci oyunumuz Horizon Forbidden West ise 18 Şubat 2022’de PlayStation 5 ve PlayStation 4 için yayımlandı.
Horizon Forbidden West hikayesi
Oyun günümüzden yüzyıllar sonrasına, 31. Yüzyıla götürüyor bizi. Gelecek adına bugünden aklımızda olan bir sorunun ‘Acaba robotlar ileride dünyayı ele geçirecek mi?’ sorusunun cevabı niteliğinde diyebiliriz.
Hemen panikleyip elektrik süpürgesine nefret dolu gözlerle bakma evde ama hikayenin temelinde insanlar ile robotlar arasındaki faydaya dayalı barışçıl yaşamın son bulması ve robotların inisiyatif alarak saldırgan bir hal alması anlatılıyor.
Hikayemizde insanlar robotların yarattığı distopik bir dünyada teknolojiden uzak şekilde, küçük koloniler halinde adeta kabile hayatı sürmektedirler.
Karakterimizin ismi Aloy. Robotların cehenneme çevirdiği dünyada kaldığını bildiğimiz üç ana kabileden biri olan Nora’dan dışlanan bir kız.
Aloy çocukluk yıllarında her çocukta olan merak hastalığına yakalanarak bir mağaranın içine yuvarlanıp ‘Focus’ ile tanışıyor. Focus geriye kalan en masum teknolojik aletlerden, aynı zamanda yol arkadaşı diyebiliriz. İlerleyen yıllarda hem bu cihazı kullanmayı, hem de savaşmayı öğrenerek geçmişine dair gizemi çözmek üzere zorlu bir maceraya atılıyor ve tabi ki onu bu macerada biz de Focus gibi yalnız bırakmıyoruz.
Forbidden West macerası Zero Dawn’ın devamı niteliğini taşıyor. Batı Amerika Birleşik Devletleri’nin kıyamet sonrası bir versiyonu içinde buluyoruz kendimizi. Serinin bu devam oyununda; her yeri kaplayan kırmızı mantar gibi ölümcül bir veba, çeşitli makine yaratıklar ve tabi ki olmazsa olmaz distopik zamanlarda birbirini öldürmeye çalışan diğer hayatta kalan insanlar tarafından istila edilen bir dünyada hayatta kalma becerilerini, yakın dövüş saldırılarını ve uzun mesafeli silahları kullanarak seyahat ediyoruz ve bize tanınan onlarca bitmek tükenmek bilmez görevi yerine getirmeye çalışıyoruz.
Çok daha büyük harita!
Değerlendirmeyi tabi ki ilk oyun ile kıyaslayarak yapacağım. Mümkün olduğunca uzun tutmadan, sadece bazı soru işaretlerini gidermeye çalışarak asıl macerayı sizlere bırakacağım.
Öncelikle harita ilk oyuna göre çok daha büyük tutulmuş. Her köşesi Old Ones’ın kalıntılarının altında yatan sırlarla dolu bir harita. Çok sayıda tanınabilir yer, harap bir San Francisco ve çeşitli biyomlara sahip Yosemite Vadisi’ni içeriğinde barındırıyor. Bu oyunda bir öncekine ek olarak sualtı keşif yapabilmenin eklenmesi önemli bir katkı olmuş.
Kullanacağım yabancı ifadeler için şimdiden kusura bakmayın ama bunlar tanımlamadan daha ziyade doğrudan kendi isimleri diyebiliriz. Oyun; iyileştirilmiş yakın dövüşe, yenilenmiş tırmanma mekaniğine, Valor Surge sistemi ve serbest biçimli tırmanış ile geliştirilmiş hareket seçeneklerine, Shieldwing, Focus Scanner, Dalış Maskesi ve Pullcaster gibi araçlarla sahip.
Unutmadan oyunun Dualsense ve 3D ses desteğinden de bahsetmek gerek. Playstation özel her oyunda olduğu gibi bu oyunda da Dualsense özelliklerinden Haptic Feedback ve Adaptive Trigger özelliği çok başarılı bir şekilde kullanılmış. Kullandığımız her silahta bize yansıyan titreşim ve gerginliği hissediyoruz.
‘Ya Hak’ deyip yayı çektiğimizde ya da bir kapıyı mızrakla açmaya çalışırken tetik tuşlarında bu gerginlik net bir şekilde bize geçiyor. Ya da aksiyon anlarında, bir ipten kayarken titreşim oyuna ufak ama hoş nüanslar katmayı başarmış. Oyunun müzikleri ilk oyunda olduğu gibi çok güzel ve aksiyon anlarında yükselen bir yapıda. Ayrıca oyun boyunca karşımıza çıkan her karakterin ifadelerinden seslendirilmelerine kadar en ince detayına dikkat edilerek yapılandırılmış olmaları arka plandaki ekibin bir sonraki işi için fazlası ile heyecanlandırıyor demeliyim.
Çoğu rpg türü oyunun vazgeçilmezi olan XP sistemi ve seviye ilerleme ağaçlarında beceri setinin mümkün olduğunca zengin ve çeşitli olmasını sağlamak adına elinizden gelenin en iyisini yapmak için çabalayacaksınız. Savaş, gizlilik ve genel yeteneklerinizi genişletmek için altı yeni kategori ile devam oyununda biraz daha gelişmiş bir beceri ağacı karşımıza çıkıyor.
Kategoriler sırasıyla Savaşçı, Tuzakçı, Avcı, Kurtulan, Casus ve Makinelerin Efendisi bölümlerinden oluşuyor ve her biri, kilidini açmak için sağlıklı bir dizi avantajla birlikte geliyor. Ana ve yan görevleri tamamlayarak kazandığımız beceri puanlarını bu kategorilerde cömertçe harcayabiliyoruz. Harcarken bonkör olmak yerine kendi oyun tarzınızı belirleyip buna uygun bir strateji ile yapılandırmanız daha doğru olacaktır.
Tuzak sistemi Forbidden West’te biraz daha detaylandırılmış. Focus özelliğini kullanarak karşılaştığımız düşmanları tarayıp onların parçalarına tek tek bakabiliyor ve savaş stratejimizi de ona göre oluşturabiliyoruz. Focus sayesinde herhangi bir robotla karşılaştığımızda tarama yaparak hangi parçanın daha kırılgan, asit dayanıklılığı nedir, kullanılması gereken saldırı tipi gibi bilgiler fazlasıyla bize yardımcı oluyor. Zira özellikler Boss’larda fazlası ile gereksiz çaba sarf etmek ve zaman kaybetmek mümkün.
Olumsuz taraflardan söz etmek gerekirse oynanış esnasındaki en büyük sıkıntı aslında ilk oyunda da karşımıza çıkan animasyon atlaması ve yapay zeka problemleri. Bazı ataklarda, tırmanma kısımlarında ya da özellikle bitirici vuruşlarda animasyon atlamaları ile karşılaşabiliyoruz. Bazen karakterlerin ayakta ölmesi, Focus ile tarandığında taşın içine sıkışıp kalmış ama asla ulaşamadığımız asilerin varlığı gibi ufak ama garip buglar oyunun içinde karşımıza çıkıyor. Hikaye gereği bazı görevlerde yanımızda bir veya birden fazla karakter ile yola devam ederken yanımızdaki karakterlerin yaptığı hareketler oyunun ciddiyetinden bizi uzaklaştırabiliyor. Neredeyse nefesimizi tutup fark edilmemek için kendimizi yırtarken yanımızdaki bu arkadaşlar kafalarına göre hareket edebiliyorlar ve dahası kimse de ‘hop bilader’ demiyor. Yapay zeka problemi olarak bu durum çok ciddi bir sorun olarak değerlendirilebilir.
Değerlendirme
Yayımlanan ilk oyun ile arasında yapım yılı olarak 5 sene, oynanış evreninde 6 aylık bir zaman farkı tanımlanan Horizon Forbidden West detayları, görev çeşitliliği, grafikleri ve şahane dünyası ile God of War, Red Dead Redemption, Last of Us gibi elit kategori oyunlara göz kırpıp selam çakıyor. İlk oyunda karşımıza çıkan bazı eksikliklerin farkına varılarak bunların kapatılmış olması arkasındaki ekibin kalitesini bize gösteriyor. İlk oyundan keyif alan oyuncuların Forbidden West’i çok daha fazla seveceği mutlak diyebilirim. Eğer hikaye çekici geldi fakat Zero Down’ın barındırdığı bazı eksiklikler nedeni ile tam içinize sinmediyse mutlaka oyuna bir şans daha tanıyın. Yazının en başında söylediğim gibi kişisel takıntı nedeni ile youna benim puanım dokuz. Bunun nedeni distopik bilim kurgu türü oyunların içine sorgusuz balıklama dalamıyor olmam diyerek günah çıkartıp yazıma son vereyim 🙂
Ha bu arada bir tavsiye daha vereyim; oyundan yorulup biraz dinlenmek ya da biraz olsun gerçek hayatın koşturmacasından uzaklaşıp kahve molası vermek isterseniz Forbidden West’in istediğiniz herhangi bir karesini ekran görüntüsü yaparak arka fonda slow bir müzik ile hayallere dalabilirsiniz.