Her yeni çıkan şehir kurma oyunu ilgimi çeker. Yıllarca SimCity 4 oynamış biri olarak geçen yıllarda hem sevindiğim hem de hüsrana uğradığım pek çok yapımla karşılaştım. Şehir kurma türündeki son oyunum Manor Lords olmuştu. Yıllarca takip ettiğim oyun milyonları olduğu kadar beni de büyülemişti. Yeni bir tarihi bir şehir kurma oyunuyla daha karşınızdayım. Bu kez tek bir yerleşimin 2 bin 500 yıllık yönetimini ele alacağız. Sadece şehir kurmayacak politik kararlar da vereceğiz. Fransız geliştiricilerin elinden çıkan Memoriapolis çok şık duruyor. Oynanış anlamında da bir şansı hakediyor.
- Memoriapolis, PC platformunda incelendi.
The Architect: Paris oyunuyla bilinen Fransız video oyun stüdyosu 5PM Studio tarafından geliştirilen şehir kurma, politik strateji oyunu Memoriapolis, 29 Ağustos’ta PC platformuna erken erişim olarak geldi. Antik Çağ’dan Aydınlanma Dönemine kadar 2 bin 500 yıllık bir dönemi ele alan oyunda kültür merkezli mekaniklerle kaynakları yönettiğimiz, tarihi olaylarla yüzleştiğimiz ve her yeni çağda farklı bir politik mücadeleye girişiyoruz.
Oyunun bu erken erişim incelemesini bir açıdan rehber olarak da ele alabilirsiniz. Kısa kısa bazı tanıtımlarla Antik Çağ’ı beraber oynuyoruz. Orta Çağ’ın başlangıcında ise tamamlıyorum. Memoriapolis, strateji ve şehir kurma türüne yeni bir heyecan katacak!
5PM Studio’ya inceleme desteği için teşekkür ederim.
Memoriapolis oynanış ve hikayesi
Memoriapolis başlangıçta oyunculara bir zanaatkar, tüccar, stratejist, politikacı, filozof veya rahip olma imkanı tanıyor. Burada yönetici olarak kaderinizi belirliyorsunuz. Eğer zanaatkar olarak oyuna başlarsanız kaynaklarda yüzde 25 oranında bolluk yaşayacak veya filozof olarak kültürel binalardan yüzde 15 oranında daha fazla memnuniyet elde edeceksiniz.
Şehrimizin armasını ve ismini belirledikten sonra haritadaki sekiz bölgeden tavsiye edilen birine yerleşiyoruz. Oyunda amacımız çağlar boyunca ailemizin yerleştiği bu topraklarda hanedanlığımızı sürdürmek ve dünyanın en önemli şehirlerinden biri haline getirmek.
Klasik şehir kurma oyunlarındaki gibi merkez yerleşkemizi geliştirmek için kereste ve tarım alanları yapıyoruz. Gerçek zamanlı olarak ilerleyen zamanda şehir merkezi organik olarak büyüyor. SimCity ve Cities: Skylines oyunlarındaki gibi yerleşim alanları belirlemesekte ana merkezin etrafına insanların evler kurduğunu görüyoruz.
Merkezi yerleşkemizi ikinci seviyeye yükselttiğimizde ise artık şehirdeki kültürler açılıyor. Bunlar toplum yönetiminin çeşitli yönlerini temsil ediyor. Burada artık şehrin geleceği için nasıl bir karar vereceğinize bağlı olarak bu kültürler büyüyecek. Her şehir kurma oyununda olduğu gibi şehrin ihtiyaçları ortaya çıktı. Artık ihtiyaçlar doğrultusunda yine organik olarak şehrinde dönüştüğüne şahit olacağız.
Üretim, askeri, dini, eğitim, ticari ve politik olarak altıya ayrılan kültürel binalarla şehrin ihtiyaçlarını karşılayacağız. Her adımda bir yenilik bizi karşılayacak.
Buna geçmeden oyundaki kaynaklara kısaca bakalım. Yiyecek (Oyun başlangıcında iki tarım bölgesi oluşturun. Her birinde en azından 10’ar çiftliği olan.) Odun (Tek bir oduncu kampı oyun başında ideal), Taş (Küçük taş ocağı kurmanız ve dağlık bir bölgeye yakın olmanız önemli.) Kil, Kum ve Değerli Taş.
Böyle kısa kısa rehber gibi de olacak ama oyunun bu detaylarını anlatmadan da geçemem. Altın ve üstteki kültürleri de açtığımız araştırma kısmındaki bilgi birikimini de planlar (blueprints) olarak yer alıyor. Bunlar haricinde toplam nüfusumuz, nüfusun üçte birini oluşturan işçiler ve gezginler.
Arayüz karmaşık gibi görülebilir ancak sağ taraftaki görevleri takip ederek oyunun başındaki o karmaşa giderilebilir. Tekrar kültürel yapılara bakalım.
Oyunda tek bir şehir yönetimi mevcut. Şehir ise mahallelere bölünmüş durumda. Her kültürel yapı çevresinde başlangıcındaki kültürel binasının etkisini yansıtıyor. Her kültürde grupların şekillenmesini sağlıyor. Bu gruplar şehri temsil eder, vergi verir ve size karşı güven parametreleri mevcuttur.
Gruplar şehirdeki belli mahallelere yerleşir. Mahallerde canlı. Bazen bir hırsızlık bazen de ufak çatışmalar yaşanabiliyor. Elbette hırsızlıkla kaynaklarınızın bir kısmının yok olduğuna şahit oluyorsunuz.
Her kültür grubu yeni kaynak gibi puan oluşturuyor. Üç ticaret grubum var, bunlar bana 40 ticaret puanı kazandırdı bile. Ticari rotalarda kullanabileceğim bir avantaj olacak. Bu özel etkinin dışında bir de kültürel etki denilen ayrı bir mekanik mevcut. Kültürel etki ne kadar fazla olursa dünyanın geri kalanındaki önemli ustalar, bilim adamları veya mimarlar şehrimize gelecek. Her bir etki artışında benzersiz özelliklerin kilidi açılıyor.
Macellum inşası ile pazarım açıldı. Burada yeni ticaret rotalarının yanında kaynak alım ve satımı gerçekleşebiliyor. Senato ile de yeni kanunların oylamaları yapılabiliyor. Oyunda siz tek başınıza bir karar veremiyorsunuz. Bu kanunların Senato’dan çıkması gerekiyor. Senato’ya ise oyunun başında ve devamında oluşturan gruplar giriyor. Grupların her birinin ayrı görüşü var. Halk kurslarını 100 tur boyunca etkin kılacak oylamayı başlattım ve 500 altına mal oldu. İki grubun güçlü desteği ile kanun etkinleşti. Senatoya bizimle birlikte en büyük dört grup daha katılıyor. Onların da mevcut kanuna ilgileri yüzde olarak gösteriliyor.
Sağlık, güvenlik, aidiyet gibi şehrin ihtiyaçları kritik bir mekanik olarak ortada duruyor. Her hamlede bunları dikkat etmemiz gerekiyor.
Yeni çağın arifesinde… Şenlikler başladı. Her şeyin değişimi başladı. Düşünceler değişecek, politik sistem, yeni binalar ve yeni tarihsel olaylar. Antik Çağ kapanıyor yeni çağda çeşitli kararlar almak gerekiyor. Yeni çağ ile birlikte Senato’daki ailelerden biri yükseldi ve yönetimi ele geçirdi. Oyunun başlangıcındaki kaderi tekrar yaşıyoruz. Bu kez mevcut yönelimle devam edebilir veya değiştirebiliriz. Stratejist olarak devam ediyorum. Orta Çağ başlıyor…
Demir, çelik, altın madeni gibi yeni kaynaklar geldi. Büyük bir kaleyi mevcut şehrimizin dışına çok da uzak olmayacak şekilde yerleştirdim. Burası Orta Çağ şehir merkezimiz.
Araştırmalar yeni çağla birlikte sıfırlanıyor. Bir tek üretim yapıları sabit, yeni eklemeler var.
Osmanlı’yı merkeze alan olaylarla karşılaşarak heyecanlanıyorum. Timur baskısı ile Osmanlı zor durumda. Elbette dedeye destek olacağız 🙂 Evet Osmanlı’yı da destekleyerek size aktaracağım kısmın sonuna geldim. Oyunun temel döngüsü yaklaşık 4 saatlik bir oynanışla çözülüyor. Ama ben devam etmek istiyorum. Yavaş yavaş olayları anlaya anlaya ve stratejik kararlarla şehrimi büyütmeyi hedefliyorum. Erken erişimde oynanış iki çağla sınırlı.
Grafik, animasyon ve ses tasarımı
Grafikler oyunu tamamlayan unsurlardır. Mekanikler ve oynanış zayıfsa hiçbir anlamı yoktur. Memoriapolis vasat üstü grafik sistemi, animasyon ve ses tasarımıyla başarılı bir yapım. Şehre belli bir mesafeden bakmamız grafik detaylarıyla ilgilenmemiz için sınırlı kalsa da bina tasarımları oldukça iyi duruyor. Keşke Paradox oyunlarındaki gibi hareketli portreler görsel olarak olsa belki de grupları anlamak veya yönetmek daha iyi olacaktı. Ancak çok fazla metin oyunun bu görsel yönünü sınırlamış.
Şehirdeki şenlikler, hastalık veya uzaktan görünen insanlar, organik olarak gelişen şehre ayrı bir tat katmış. Sesler de oyunun ritmine göre yerinde.
Değerlendirme
Memoriapolis tam sürümde dört çağdan oluşacak. Eğer destek verilirse başka çağlarda mümkün olabilir. Neden olmasın… Hem Antik Çağ hem de Orta Çağ’da şehir devleti yönetmek oldukça güzel bir deneyim oldu. Strateji oyuncuları ve politik oyunları seven oyuncular bire bir! Ancak Memoriapolis tam bir şehir kurma oyunu değil. Bazı yönleriyle yaklaşsa da politik bir yönetim oyunu olarak öne çıkıyor.
Oyunda yönetim panelleri oldukça kompleks duruyor. Baştaki öğreticiyi dikkate almanız şart. Yoksa çok kurcalamanız gerekiyor. Organik şehir gelişimi etkileyici duruyor.
Fransız oyun geliştiricilerin Türkçe dil desteği konusunda mesafeli oldukları yönünde bir kanaatim var umarım erken erişim sürecinde Türkçe dil desteğini de görürüz. Steam’de 12,50 dolardan (426 TL) satışa sunulan oyun 9 Eylül’e kadar yüzde 15 lansman indiriminde. Fiyatını hak eden bir oyun diyebilirim.
Ancak oyunda bazı mekaniklerin yüzeysel kaldığını düşünüyorum. Her ne kadar oyun akıcı olsa da gruplar arasındaki mücadeleyi tam hissedemedim. Zenginliğin ve toprak değerinin yanında yine grupların şehre etkisi çok zayıf. Oyun temel mekanikler çözüldükten sonra tekrara kaçıyor hissiyatı veriyor. Bu her ne kadar bir sonraki çağda farklı şeylerle karşımıza çıksa da aksiyon kısmının zayıf kaldığını düşünüyorum.
Sakin, derin ve sürükleyici bir oyun arıyorsanız Memoriapolis tam size göre. Erken erişimde olduğunu vurgulayarak gelişimini yakında izleyeceğimizin sözünü vererek bu incelemenin sonuna geliyorum. Her geçen gün yeni strateji oyunlarıyla karşılaşmak sevindirici! Görüşmek üzere.
Oyun incelemeleri için temel kriterlerimizi merak ediyorsanız,
İnceleme ve etik politikamıza göz atabilirsiniz.