Gerçek zamanlı strateji ve Orta Çağ şehir kurma oyunu Manor Lords, 3 Ekim’de başlayan Steam Next Fest kapsamında ilk kez karşımıza çıktı. Oyunun şehir kurma özelliğiyle sınırlı bu ilk demosuyla nihayet oyun hakkında ilk izlenimlerimiz oluştu. Gelin şimdi detaylara göz atalım.
Ön İnceleme yazısı, yeni demo sürümlerle ve nihayetinde oyun erken erişime çıkana kadar güncellenecek.
- Manor Lords, 2021’deki röportajımızdan sonra büyük değişime uğradı!
- İlk demo, şehir kurma mekanikleri üzerine erişime açıldı.
- Detaylar yeni demo ve erken erişim süreciyle güncellenecek…
Polonyalı bağımsız oyun geliştiricisi Greg Styczen‘in dört yıldır üzerinde çalıştığı gerçek zamanlı strateji ve Orta Çağ şehir kurma oyunu Manor Lords, kapalı alfa sonrası ilk kez oyuncularla buluşuyor. Bu kez tüm oyunculara açılan oyun, Steam Next Fest kapsamında bir hafta boyunca ücretsiz olarak deneyimlenebilecek.
Oyunda yer alan temel mekanikleri burada paylaşacağım. Alt kısımda ise önce demo sürümler daha sonra ise ön inceleme kapsamında erken erişim sürümün incelemesine ulaşabileceksiniz.
Manor Lords ön inceleme
Uzun süredir beklediğimiz Manor Lords’u nihayet oynama imkanımız oldu. PC’de öncelikli olarak çıkacak ortaçağ strateji oyunu; derin, organik ve gerçekçi şehir kurma mekaniklerini büyük ölçekli ve aynı zamanda taktiksel savaş mekanikleriyle birleştirecek.
Oyun dünyası demo sürümde etkileyici görünüyor, mevsim geçişleri yapılar ve birimler… Öncelikle şunları söylemek isterim. Oyun erken erişime çıkana kadar kötü bir eleştiride bulunmayacağım. Nedeni ise henüz tamamlanmamış bir oyuna haksızlık etmem istemem.
Şimdi demo sürümde neler gördük kısaca ondan bahsedeyim.
Manor Lords şehir kurma demosu
Manor Lords şehir kurma demosunun girişinden etkilendiğimi ifade etmek isterim. Orta Çağ dönem müziklerinin eşlik ettiği girişte pencereden krallığımızı süzüyoruz.
Yeni oyuna başladığımızda bizi üç bölüm karşılıyor. İlki hırsız boran, bu kısım demoda kapalı, muhtemelen üçüncü ve son bölüm olacak ancak ilk sıraya yerleştirilmiş. Fetihleri bu bölümde deneme imkanımız olacak. Bu bölümleri görev olarak düşünebilirsiniz. Her demo sürecinde birinin açılacağını düşünüyorum. Göreceğiz…
Krallık fethi ikinci kısmı oluşturuyor burada ekonomi, diplomasi gibi mekanikleri kullanarak yeni bölgelerin kilidini açacağız. Etki puanlarımızı bu alanda kullanacağımızı şu andaki demodan da anlayabiliyoruz. Bu bölümde kapalı durumda.
Son bölüm ise şu anda denediğimiz refaha yükselmek kısmı. Şehir yönetimini deneyimlediğimiz bölümde ilk yerleşimimizin temellerini atacak ve büyüteceğiz.
Oyunun yapımcısı Greg’le konuştuğumuzda ilerleyen dönemlerde farklı kültürlerinde oyuna eklenebileceğinden bahsetmişti. Osmanlı mimari ve yerleşimlerini oyuna katması şu aşamada sadece hayal ama oyun geliştikçe gerçekten de zor bir süreçten geçtiğini anlıyoruz.
Bizimle yaptığı röportajda (2021) bölgelerin sayısının 50 kadar olacağını ifade etmişti ancak bu sayı 20’ye kadar düştü. Bu küçük anekdottan dahi oyun yapımcısının nelerden taviz verdiğini anlayabilirsiniz.
Oyunun giriş bölümünde bizi karakter oluşturma ekranı karşılıyor. Dilersek bu karakterimizle yerleşimimizde dolaşma imkanımız var. Ancak herhangi bir etkileşimi yok. Ay yıldız armamız hazır, başlayalım.
Oyuna geçtiğimizde ise son bir ayar bizi karşılıyor; başlangıç malzemeleri, onay (insanların beklentileri) ve hava durumu.
Manor Lords üretim ve ekonomi
Evsizlere ait bir kamp, lojistik desteği için bir öküz ve kaynakların toplandığı levazım. Oyuna kereste kampımızı kurarak başlıyoruz ve ilk temelleri atıyoruz. İlk kısımda yol yapma bölümü yer alıyor. Oyundaki organik yapı burada göze çarpıyor. Hiç sırıtmadan yollar bizi karşılıyor. Tabii demo sürüm olduğu için göze çarpan birkaç hata da mevcut… Neyse bunlar zamanla düzelir.
Üretim kaynakları kerestenin yanında yakacak odunu, avcılık ve toplayıcı kaplarından oluşuyor. Diğer üretim panelinde ise demir madeni bulunuyor.
Depo alanı üç kısımdan oluşuyor. Tedarik ve lojistik kısmı bu bölümde. Tek tek nelerin olduğundan bahsetmek istemiyorum. Ancak kısaca özetleyeceğim.
Köy yaşamı kısmında ise ev, pazar, kilise ve meyhane bulunuyor. Bir sonraki alanda tarım alanı var. Alan oluşturup çiftçiler için özel bir bina yapıyoruz. Keten, arpa, buğday üretiminin yanında hayvancılıkta yapıyoruz. Koyun yetiştirecek ve yünlerinden yaralanacağız. Yel değirmenimizle de tahıl, un öğütecek ve ekmek yapacağız.
Endüstri ise Manor Lords’ta demir işçiliğinden oluşuyor. Demir yataklarından toplanan cevheri işleyecek ve malzemeler yapacağız. Bu kısımda bira, deri, iplik ve keten de üreteceğiz.
Ticaret kısmında değiş tokuş dükkânı ve hayvan ticareti noktası bulunuyor. Son kısım ise yönetim ve askeriye. Burada tek bir bina açık durumda. O da kapıkule.
Bina yapım süreçleri çok iyi tasarlanmış. Grafikler çok iyi. Çevre ve yapı birimleri arasındaki uyum, müzikler çoğu tam sürüm oyunda karşınıza çıkmayacak işler…
Manor Lords diplomasi
Haritamızda 12 bölge var. Bu her oyunda değişiklik gösteriyor. Her oyun başka bir tecrübe… Her bölgenin farklı ve ortak üretim kaynakları bulunuyor. Bu kaynaklarda sadece bahar ayında toplanabilecek mevsimlik çilekler, taş, demir ve vahşi hayvan alanları. Bunların haricinde bazı bölge çıkışlarında da ticaret rotaları bulunuyor. Demoda açık olmayan bu noktaların ihracat ve ithalat seçenekleri mevcut.
Üretim eknomisinin yanında ticaretin etkili olduğu Manor Lords’ta diplomasi de etki puanıyla devam ediyor. Etki puanınıza göre çevrenizdeki bölgelerde hakimiyet sağlayabileceksiniz. Peki etki puanları nasıl kazanılacak. Bu şu andaki sürümde çok öne çıkmasa da yerleşiminizdeki görevleri yani yapıları tamamlayarak etki puanınızın arttığına şahit olacaksınız. Aslında burada nüfusta çok etkili.
Demoda bulunmayan bir diğer kısımda araştırma sistemi. Gayet detaylı görünen bölüm üçe ayrılmış durumda. Bunu ilerleyen demo veya erken erişim sürümünde aktarmaya çalışacağız.
Son olarak oyunda karakterinizle gezebileceğinizi de belirtmek isteriz. Krallığınızı yakından hissetmek için müthiş bir yaklaşım. Demo sürümde herhangi bir etkileşim yok. İlerleyen dönemlerde neler olur göreceğiz.
Değerlendirme
Manor Lords, dört yılı aşkındır geliştirilmeye devam ediyor. Tek bir geliştiriciyle başlayan oyun, yeni ekip üyeleriyle büyümeye devam ediyor. Bu arada oyunun yayımcılığını da strateji ve simülasyon oyunlarının yayımcılığı ile tanınan Hooded Horse yapıyor.
Yarım milyondan fazla oyuncunun beklediği oyun nihayet açığa çıktı ve çok beğenildi. Oyuncuların yorumlarını da takip eden biri olarak Manor Lords’un büyük bir etki bırakacağı kanaatindeyim. Şimdi oyunun gelişimini sabırla bekleme zamanı. Eğer oyunu deneme fırsatınız olmadıysa Steam’den 10 Ekim 2022’ye kadar ücretsiz bir şekilde deneyimleyebilirsiniz.
Gelecek güncellemeler ve detaylı bilgi için bizi takip etmeyi unutmayın. Yorumlarınızı bekliyoruz.