Açık dünya şehir kurma ve hayatta kalma oyunu Sengoku Dynasty, büyük bir fırsatı ters tepmiş gibi görünüyor. Oynanışı kolaylaştıran ve bağlayan mekaniklerin yanında tam sürüme geçmesine rağmen eksiklerle dolu bir oyunun detaylarına bakıyoruz.
Varşova merkezli video oyun stüdyosu Superkami tarafından geliştirilen Sengoku Dynasty, 10 Ağustos 2023’te erken erişim olarak yayımlandı. 7 Kasım 2024’te ise oyunun tam sürümü PC platformuna geldi. Bu inceleme yazımızda oyunun temel mekaniklerinden dünyasına, hikayesinden grafiklerine kadar birçok detayı aktaracağım.
Feodal Japonya’da masalsı bir hikaye!
Oyun hikayesine ilişkin spoiler vermeyeceğim ancak arkadaşımız Ako ile birlikte kaçmaktan yorulduğumuz ve verimli topraklara sahip bir adaya düştüğümüz noktada her şeye sıfırdan başlıyoruz. Oyun hikayesi ile birlikte öğretici sistemini de aktif ediyor ve çeşitli mekanikleri bize tanıtıyor. Sengoku Dynasty, Feodal lordların ülkenin kontrolü için yarıştığı bir iç savaş ve çekişme dönemi olan Japonya’nın Sengoku Jidai döneminde geçiyor.
Oyun Hanedanlık Sistemi’nin 7. seviyesine kadar temel mekanikleri gösteriyor. Ardından ise yeni özellikleri keşfetmeye devam ediyoruz. Ara sahneyi beğendim. Çizimler ise etkileyiciydi.
Mültecilerle büyüyen köy!
Sengoku Dynasty, mekanik anlamda klasik hayatta kalma oyunlarının bir kopyası. Ancak bu Sengoku’yu eşsiz kılan noktalar sizi oyuna bağlayacak. Bir kral olarak doğuyoruz açıkçası! Şaka bir yana köyümüze gelen mültecileri kabul edip himayemiz altına alıyoruz. Bu mülteciler de bizim gibi adada yeni bir umut arayan zavallı insanlar… Bu özellik öyle kolay işliyor ki kendinizi gerçek zamanlı bir strateji oyunun içinde hissediyorsunuz. Yönetim işi oldukça kolay ilerliyor. Yatacak bir yatak vermeniz, gıda ve ısınma ihtiyaçlarını karşılamanız başlangıçta mültecileri tatmin ediyor. Yerleşim büyüdükçe ihtiyaçlar da artıyor. Önce meşrubat daha sonra güvenlik, sağlık ve bakım olarak çeşitleniyor.
Mültecileri bir kaç adımda yönetmek çok iyi hissettiriyor. Oyunun en çok hoşuma giden yönlerinden biri. Üretim noktasında sorun yaşatmıyor oyun; tek yapmanız gereken stratejik bir planlama ve harekete geçme. Sengoku Dynasty, kaynak yönetiminden zengin bir oyun. Tek bir ağaç türü bulunmuyor. Ağaçtan topladığınız şeyler küçük bir endüstrinin temellerine dayanıyor. Bir noktadan sonra otomasyon sistemi kuruluyor. Ama şu noktaya değinmeliyim ki oyun sizi hiçbir zaman kral gibi hissettirmiyor. Ameleliğe devam etmek ve sıkıcı bir şekilde inşaat işleri yapmak zorundayız.
Bu türü seven bir oyuncu olarak başta hiç dert etmedim, aksine hoşuma gitti ancak zamanla çok sıkıcı bir hal aldı. Köy çevresine kurduğum duvarları inşa ederken çok ama çok bunaldığımı itiraf etmeliyim. Elbette estetik kaygılarımı erteledim 🙂 Küçük bir de ipucu vereyim: İnşaat işlerini oturarak yapmanız halinde daha hızlı tamamlandığını buldum.
Dynasty serisine devam!
Kaynakları tek tek saymamın imkanı yok. Oyun kaynak yönetimi ve zenginliği açısından sizi tatmin edecek bir noktada. Medieval Dynasty’den daha rahat bir oynanış sisteminin olduğunu da arada belirtmiş olayım. Yapı işleri, mültecilerin yerleşime çekilmesi çok daha rahat. Ancak… Medieval Dynasty, elbette hem mekanik anlamda hem de animasyon kalitesi olarak benim hala zirve oyunum diyebilirim. Sengoku Dynasty, yönetim ve çatışma mekaniği noktasında yenilikler barındırsa da bunu tam olarak başaramamış bir oyun olarak karşımıza çıkıyor.
Savaş sistemi dünyanın geri kalanında da karşımıza çıkan yapay zeka sorunlarıyla başlıyor. Bir kaç hamle düşmanı alt etmeniz mümkün ancak oyun tasarımında bir dengesizlik sezdiğimi söylemeliyim. Sanki oyun dört oyuncuya göre kurgulanmış gibiydi. Tek oyunculu yapıda bir denge sorunu ile karşılaştığımı özellikle çatışma mekaniklerinde aldım.
Sengoku Dynasty’nin açık dünyası doldurulmaya çalışılmış ancak her şeyin donduğu bir zeminde sizi tatmin eden şeyleri bulmak güç! Başta düşman gruplarının bana tuzak kurup yolumu keseceklerini düşünmüştüm ancak bir bildirim haricinde beni geren bir şey olmadı. Onlara yaklaşmam yeterli oldu. Bir haydut grubuna ise bulaştım, başlangıçta ne yapacağımı bilemediğim için geri çekildim. Ve haydutlar beni köye kadar takip etti, Hiç bırakmadılar, bir sınırları yoktu. Bir kamp alanına saldırdığımda ise birbirinden kopuk düşman askerilerini tek tek avlamak yeterli oldu. Üzerimde güçlü bir zırh olması durumda Kara Murat’lık yapmamak için hiç bir engel yok!
Görevler ve açık dünya
Tapınaklar, köyler ve bölge ele geçirme mekaniği iyi düşülmüş ancak oyun o kadar çok vadediyor ki bu büyük yapıyı kaldıramamış. Yukarda da bahsettiğim gibi NPC’lerin davranışları, görev yapısının tek düze olması sırıtıyor. Bu noktada Sengoku Dynasty 2’yi bekleyeceğimi ifade etmeliyim. 🙂
NPC etkileşimi de bir o kadar sınırlı işliyor. Aynı evde yaşadığım kadınla evliliğimiz ise hanedanımızın sekizinci seviyesinde açılıyor! Özgürlük ve sınırlama ikileminde kalan oyundaki sorunlar gözüme çarpıyor.
Yeni bölgeleri özgürleştirme yeni kaynaklar için alanları keşfetme ve oralara köprü gibi alt yapı onarım çalışmaları yapma oldukça hoş dokunuşlar.
Grafikler, animasyon ve ses tasarımı!
Saldırı vuruş ve animasyonları yapay zekanın çekilmezliği ile birleşince bende olumsuz bir izlenim oluşturdu. Ancak Unreal Engine 5 ile tasarlanan dünya elbette etkileyici. Optimizasyonda genel olarak çok büyük sorunlar görmesem de bir kaç kez çökme yaşadım.
Özel yapılar, yerleşimler, tapınaklar ve kalelerin tasarımı, oyun motoruyla birleşince çok hoş bir atmosfer ortaya çıkarmış. Animasyonların tatmin etmediğini tekrar vurgulayarak ses tasarımının da vasat olduğu belirtmeliyim.
Değerlendirme
Açık bir dünyada hayatta kalma mekaniklerine bağlı bir oyun tasarımı her zaman hayallerimi süslemişti. Orta Çağ’da bu deneyimi sunan Medieval Dynasty, bizi öyle bir noktaya getirdi ki beklenti eşiği yükseldi. Sengoku Dynasty, oynanış ve yeni mekanikler anlamında güzel bir çıkış yapsa da kusurlarıyla hem yordu hem de hayal kırıklığı yaşattı. Ancak bu türe ilginiz varsa mutlaka göz atmanız gereken bir yapım. Eğer bu türe uzaksanız oynanış videolarına göz atıp öyle bir adım atmanızı tavsiye ederim. 15 dolarlık (530 TL) bu oyun sizi başta 10 ila 15 saat daha sonraki aşamalara geçebilirseniz/dayanabilirseniz 100 saati aşan bir oynanışa götürüyor. Ve elbette bunu Türkçe dil desteği ve arkadaşlarınızla da yapabileceksiniz!
Oyun incelemeleri için temel kriterlerimizi merak ediyorsanız,
İnceleme ve etik politikamıza göz atabilirsiniz.