Günümüz oyunlarında son birkaç yılın trendi efsane olmuş, bir döneme damgasını vurmuş olan oyunların yeni nesil oyunculara, -çoğu zaman- yeni nesil grafikler ile yeniden sunulması. Ancak oyunların yaptığı tanımlar biraz kafa karıştırıcı olabiliyor; reboot, remake, remastered. Bunlar tam olarak nedir? Bu tanımların genel anlamlarını örnekler ile açıklamaya çalışacağım.
Remake nedir?
Remake kelime anlamı olarak “yeniden yapım” anlamına geliyor. Burada kastedilen çoğunlukla konu olan oyunun zamanında yapılmış olan orijinal versiyonunun neredeyse birebir aynısının, modern sistemlere uygun bir biçimde yapılması oluyor. Buna örnek olarak Resident Evil serisinin yenilenerek piyasaya sürülen versiyonları verilebilir. Zaten ‘remake’ kelimesini de isminde barındıran seriden şimdilik üç oyun sundu bize Capcom. İlk iki oyun çok beğenilirken, Nemesis’in remake’i grafik olarak heyecan uyandırsa da içerik olarak ağızlarda biraz ekşi bir tat bıraktı. Ancak şu anda da orijinal serinin en beğenilen oyunu olan Resident Evil 4 Remake için de heyecanlı değiliz desek yalan olur.
Öte yandan remakeler yalnız yapımcı firmalar tarafından da yapılmayabiliyorlar. Mesela Crowbar Collective’in Black Mesa oyunu tam olarak efsane Half-Life’ın güncel Source motoruyla yeniden yapılmış hali. Aslen üçüncü parti geliştiriciler tarafından başlanan proje daha sonra orijinal oyunun yapımcısı Valve’in de onayını alarak piyasaya sürüldü. Her ne kadar Xen kısmı oyuna sonradan eklenmiş ve orijinalinden oldukça farklı olsa da oyunun ilk yarısı orijinal oyun ile neredeyse birebir gidiyor. Henüz oynamamış olan ve Half-life 3’ün çıkmaz ayın son çarşambası piyasaya sürüleceğini düşünen benim gibi Half-life fanlarına önerimdir.
Remaster nedir?
Remaster bir yapımın güncel teknolojik gelişmeler ışığında yeniden düzenlenmesi oluyor. Remake’ten farkı ise şu; remakeler sıfırdan başlanan yeni bir oyun projesi gibi en baştan yapılıyorlar. Remaster’da ise oyunun temeli genelde aynı kalıyor ve üzerine modern grafik motorlarına ve sistemlere uyacak şekilde bir devasa bir güncelleme yapılmış oluyor.
Buna en güncel örnek The Last of Us’ın hem PC’ye hem de konsola sunulan remaster versiyonu olabilir. Her ne kadar Naughty Dog biz oyunculara acımayıp neredeyse sıfır bir AAA oyun fiyatı talep etse de oyun tam bir remastered.
Aslında tam olarak bu gruba bire bir oturmasa da Witcher 3: Wild Hunt’a gelen devasa yeni nesil güncellemesi de aslında aynı işi yapıyor. Oyunu modern grafik kartlarına ve onların sunduğu teknolojilere uyumlu hale getiriyor. Üstelik te bunu ücretsiz sunuyor. Her ne kadar bizi Cyberpunk 2077’de biraz üzsen de kralsın be CD Projekt!
Reboot nedir?
Reboot aslında bir oyunun senaryosunun veyahut oynanışının en baştan tasarlanması. Bunu da genelde iki gruba ayırıyoruz; soft (yumuşak) reboot ve hard (sert) reboot.
En iyi soft reboot örneği 2018’de başlayan güncel God of War serisi. Bildiğiniz gibi God of War aslında önceki PlayStation oyunlarının senaryo olarak devamı niteliğinde. Yani senaryo en baştan başlamıyor. Ancak hem geçtiği evren hem de oynanış mekanikleri bambaşka. Aslında oyun öncüllerini yok saymıyor ancak taptaze bir deneyim sunmayı ve önceki oyunları oynamayan potansiyel oyunculara da hitap etmeyi başarıyor.
Assassin’s Creed Origins – Odyssey – Valhalla üçlemesi de soft reboot sayılabilir. Zira temelde yine assassin-templar hikayesi korunsa da RPG mekanikleri bu üç oyunda ciddi yer tutuyor. Aldığımız haberlere göre de Ubisoft bu seriye yeni bir reboot atma peşinde. Gelecek oyunlarda orijinal oyunların RPG’siz mekaniklerine dönüş yapılacağının sinyallerini verdiler.
Hard reboot’a ise verilebilecek en güzel örnek 2013 yapımı Tomb Raider oyunu. Crystal Dynamics’in geliştirdiği ve Lara Croft’un hikayesini sıfırdan başlatan oyun takdir toplayan bir yapım oldu. Kendisi benim de en favori oyunlarımdan biridir. Her ne kadar Rise ve Shadow ile devam eden seri ciddi bir yenilik ve soluk getiremediği için gitgide düşen notlar alsa da Crystal Dynamics’in seriye nasıl devam edeceğini merak etmekteyim açıkçası.
Beklenen oyunlar
Geldik biz oyuncular için en güzel yere… Yakın zamanda beklediğimiz bir çok remake ve reboot var. Örneğin korku efsanesi Dead Space’in remake versiyonu geçtiğimiz ay piyasaya çıktı. Daha önce bahsettiğim Resident Evil 4 te yine beklenen remakeler arasında. 2023 bizi korku türüne doyuracak gibi. Zira korku efsaneleri Silent Hill 2 ve System Shock ta bu yılın beklenen yeniden yapımları arasında dikkat çekiyor.
Remasterlara gelince benim de sabırsızlıkla beklediğim duyuru Remedy’den geldi. Max Payne 1 ve 2’nin remastered versiyonları üzerinde çalıştığını duyuran firma heyecanımı arşa çıkardı. Her ne kadar 2023’te gelmesi pek mümkün gözükmese de kendilerini heyecanla bekliyoruz.
Bu yazı Oyun Günlüğü dijital dergisinin 2. sayısında yayımlandı.