Death Relives’in belirtilen çıkış tarihi olan 2024’ün ikinci çeyreğini yarılamışken kendilerine ulaştık ve merak ettiğimiz bazı sorular sorduk. Aldığımız cevapları derleyip siz değerli okuyucularımızla buluşturuyoruz. Sorularımıza Nyctophile Studios’un kurucusu Bahtiyar Ardin cevap verdi. Ben, Oyun Günlüğü’nden Namık Türk. Karşınızda Death Relives röportajı. Keyifli okumalar dilerim.
Namık Türk (NT) – Başlangıç olarak sizi tanımak istiyoruz. Oyun sektörüne giriş hikayeniz ve Death Relives’in doğuşunu merak ediyoruz.
Bahtiyar Ardin (BA) – Öncelikle oyunumuza olan ilgi ve alakanız için teşekkür ediyorum. Ben Bahtiyar Ardin, 1992 Ağrı doğumluyum. Küçüklüğüm el işçiliğine olan yatkınlığımla birlikte sanata doğru şekillendi. Karakalemle başladım. Ortaokulda İstanbul arası düzenlenen bir yarışmada birinci olmam ile birlikte içimde bir hırs kültürü oluştu. Lise 1’de iş hayatına girmek zorunda kaldığım için okulu yarıda bıraktım. Aynı zamanda oyunları oynarken, arka plandaki mutfağını hep merak ederdim. Bitirdiğim oyunların krediler ekranlarındaki isimleri Facebook’ta taratır, ulaşabildiğim herkesle iletişim kurardım.
Açıkçası tüm serüven ve devamında olan ilerlemelerim bu şekilde gelişti. Arka planında anlatacak daha çok hikaye olduğu için, işin istikrarına dikkat çekmek isteyerek konuyu kısaltmak istiyorum. Kısacası hayatımda neyi merak ettiysem üstünde durdum ve bu doğrultuda hareket ettim. Death Relives öncesinde 10 senelik deneyimlerin içerisinde kendimi en çok karakter sanatçısı olarak yetiştirdim. Aynı zamanda teknik sanat direktörü de beraberinde geldi. “Game of Thrones” ak gezenlerin Kralını çizen Onur Can Çaylı Hocamızdan burs kazanmam benim sektöre daha profesyonel yaklaşmamı sağladı.
Daha sonra Cemre Özkurt hocamızın yönettiği bir ekibin içerisinde Amerika’daki Adobe firmasına, “Five Nights at Freddy’s” oyununa ve daha birçok açıklayamayacağım projelerde çalışma fırsatı yakaladım. Aslında sektörde girişimci olmak için bunların hepsi birer adımdı. Çalıştığım insanların çoğu, benim hep kendi şirketimi kurup kendi oyunlarımızı yaptığımız bir firma hayalim olduğumu bilirdi. Sadece hazır değildim. “Death Relives” de hazır olduğumu hissettiğim bir zamanda filizlendi diyebilirim.
(NT) – Death Relives’in Türk oyun sektörü için en önemli özelliklerinden birisi ile başlayalım; Türkçe seslendirme olması. Bu önemli bir faktör çünkü büyük yapımlardan birkaçı dışında pek de Türkçe seslendirme desteği olan bir oyun yok. Oyunun Türkçe seslendirme desteği olmasına en başında yola çıkarken mi karar verdiniz yoksa süreç içerisinde gelişen bir durum muydu?
(BA) – “Death Relives” benim için hayalimi açan kapının anahtarı gibidir. Bu yüzden maneviyatı çok yüksek. İleride belki daha büyük prodüksiyonlu işler yapacağız, ama bunların hepsi “Death Relives” sayesinde gerçekleşmiş olacak. Böyle yüksek maneviyata sahip bir projede Türkçe seslendirme olması, bu değeri yaşadığım topraklardan olduğunu hissettirmek olmasıdır.
(NT) – Türkçe seslendirme demişken, seslendirme kadronuzda seslerine aşina olduğumuz profesyonel bir kadro ile karşılaşıyoruz. Eğer olursa, gelecekte de bu şekilde profesyonel bir kadro ile Türkçe seslendirme desteği olan başka bir oyun yapma isteğiniz var mı?
(BA) – Yerelleştirme konusunda bize destek olan Locpick Game Localization & Audio ekibine de ayrıca teşekkür ederim ve tabii ki bir sonraki projelerde de daima Türkçe seslendirme olması için elimizden geleni yapacağız.
Death Relives Geliştirme süreci nasıl ilerliyor?
(NT) – Geliştirme süreci nasıl ilerliyor? Şu anda Steam üzerinde oynanabilir bir demo mevcut. Bu demo sayesinde geri dönüşlerden yola çıkarak değişiklik yaptığınız bir kısım var mı? Oyunda Xipe Totec’in eski Aztek dili konuşması için Meksika’dan dil bilimciler ile çalıştığınızı biliyoruz. Oyun kaç kişilik bir ekip tarafından geliştiriliyor, bize stüdyonuz hakkında biraz bilgi verir misiniz? Geliştirme sürecinde ne gibi zorluklar çektiniz? Unreal Engine 5’in tüm gücünü kullanacak mısınız, sistem gereksinimlerinde bir değişiklik olacak mı? Piyasadaki birçok oyuna kıyasla sizin sunduğunuz demo bir hayli uzun bir oynanış sunuyor. Oyunun tam versiyonunun ne kadar uzunlukta olmasını planlıyorsunuz?
(BA) – Geliştirme sürecimizin ilerlemesi, oyunun başında hazırladığımız detaylı Oyun Dökümantasyonu sayesinde ilerliyor. Tüm ekip bu dökümana sadık kalarak işlerini Jira’dan takip ediyor ve Salı’dan Salı’ya gerçekleştirdiğimiz toplantılarda neler yaptığımızı birbirimize anlatıyoruz. Hatta oyunun sadece Demo kadarının Dökümantasyon videosunu paylaşmıştım, buraya da atayım, belki okuyucuların yararına olur.
Demo sayesinde çok geri bildirim aldık ve bunların çoğuna kulak vererek değişiklik yaptık. Örneğin artık cesetleri ararken animasyon da var. 🙂
Oyun yerelleştirme ekibi ile birlikte neredeyse 50 kişilik bir kadroya sahip. Geliştirici takımı 20 kişiden oluşuyor. Bunların 7 tanesi ana kadrodan, diğerleri arada destek atan veya yardımcı olan gönüllü kişilerdir.
Stüdyomuz 2021 yılında kuruldu. Çoğunlukla akşamları çalışıyoruz. Nyctophile isminin anlamı zaten geceyi seven, geceleri gündüz gibi yaşayan ve geceleri daha aktif anlamına geliyor. En çok konsolların kitlerini ülkeye getirmekte zorlandık. 8 ile 12 ay arasında bir uğraş gerekti. Sebepleri çok uzun, kısaca coğrafya diyelim 🙂 Ama bize bu konuda Hero Consept şirketinin kurucularından Mayhem Brawler oyununun yapımcısı Serkan Özay abimiz çok destek oldu. Konsollarla partnerlik kurmamıza destek oldular ve kendi ps4 kitlerini sistem üzerinden bize transfer ederek büyük öncülük ettiler. Onlara çok teşekkür ediyorum. Diğer en zorlu kısımlardan biri ise marketing oldu. Hâlâ marketing bize çok zorlu geliyor. Geliştirirken aslında bildiğimiz işleri yapıyoruz. Sadece zaman alıyor. Ama günün sonunda geliştirme devam ediyor. Marketing bilinmeyen bir derya, deniz gibi; tecrübesizliğimiz bizi çok zorluyor.
Unreal Engine 5’i yeterli sayılacak derecede iyi kullandığımızı düşünüyorum. Özellikle optimizasyon konusunda çok uğraşıyoruz ve oyunculara iyi bir deneyim yaşatmak için elimizden geleni yapıyoruz. Oyunun süresi ortalama 7 ile 8 saat arasında olacak. Fakat dinamik bir AI sistemi olduğu için bu süre bazılarında 10’u bile geçebilir. Fakat minimum 5 saat olacaktır diye düşünüyoruz.
Death Relives hikayesi
(NT) – Adrian, annesini kurtarmak için bunca tehlikeye atılıyor, gerçekten de cesur bir çocuk. Oyunda bazen kendi kendisine konuşmasına da şahit oluyoruz. Adrian’ın bu süreci annesini kurtarmak gibi temel bir fikirle mi devam edecek yoksa Aztek mitolojisinden Quetzalcōātl ve Tezcatl Ipoca gibi başka figürler görmeyi, daha büyük bir olayın parçası olmayı beklemeli miyiz? Bize hikayenin iç yüzüne dair bilgileri opsiyonel olarak döküman okuma yoluyla mı sunacaksınız yoksa görsel ve işitsel olarak gözümüzün önünde olaylar yaşanacak mı?
(BA) – Annesini kurtarmak temel fikir, fakat bu süreçte diğer Aztek tanrılarına nazaran Xipe Totec’in neden burada olduğuna ve halkı için neler yaptığına anlatıcının olduğu hikaye mekanlarında şahit olacaksınız. Ayrıca Yeden karakterini iyice tanıyacak ve oyuncular onunla Adrian olarak bağ kuracaklar. Oyunda hikayelerin anlatıldığı mekanlarda görsel anlatımlar olacak, sadece ses duymayacağız. Ayrıca oyun içinde anlatılan hikayeleri daha sonra da dinleyebileceğiz.
(NT) – Oyunda demoda gördüklerimiz dışında yeni silahlar veya aygıtlar görecek miyiz? Duruma bağlı olarak değişik yaklaşım gerektiren tehlikeler bulunacak mı? Mekanlar arasında anlık değişiklikler olduğunu biliyoruz fakat genel anlamda farklı bölümler görecek miyiz?
(BA) – Evet, dış mekâna tekrar bağlanacağız. Farklı tehlikeler ve farklı düşman tipleri de olacak. Silahın hissiyatı toparlanacak.
(NT) – Demo sayesinde oyuna anlık korku öğelerini kapatma seçeneği koyduğunuzu biliyoruz. Bu seçeneği kullanan oyuncular için oyun korkudan arınmış bir şekilde, aksiyon ve bulmaca oyununa mı dönüşecek yoksa her şartta oyunculara korkuyu hissettirmek için bir şeyler planladınız mı?
(BA) – Tabii ki, korku öğelerinden ziyade anlık ekrana gelen Jumpscare’leri kapatma erişilebilirliği getirdik. Jumpscare’siz oyunumuz korkusuz olacak anlamına gelmiyor. Baş düşmanımız dinamik bir AI sistemine sahip. Oyunda ondan saklanmaya çalışırken bulmacaları çözmek gerilimle birlikte korkuyu zaten bize sunuyor.
Death Relives demosuna oyunun Steam sayfasından ulaşabilirsiniz.
Death Relives tam sürüm olarak gelecek!
(NT) – Steam sayfanızda belirttiğiniz çıkış tarihi olan 2024’ün ikinci çeyreğini yarıladık. Daha önce kısa bir erteleme gerçekleşmişti, başka bir erteleme olacak mı? Eğer olmayacaksa, okurlarımıza ilk defa burada bir çıkış tarihi sunmanız mümkün müdür? Oyun için fiyatlandırma konusunda bir karara varıldı mı, hangi fiyattan satışa sunulacak? Türkiye/MENA bölgesi için ayrı bir fiyatlandırma politikası izleyecek misiniz?
(BA) – Oyunumuzun çıkış tarihi yakın bir zaman olmakla birlikte şu anda tam olarak belli değil. Bunun için çıkış duyuru videosu yayınlayarak net tarih vereceğiz. Biz erken erişim çıkışı yapmayacağız, direkt tam sürüm çıkartacağız. Bu yüzden tüm dikkatlerimizi vererek geliştirme süreçlerimize devam ediyoruz. Bize engel olan elimizde olmayan durumlardan ötürü süreçlerimizde aksamalar olabiliyor. Mesela, Unreal 5 ile geliştirilen oyunlar 4070 ekran kartlarında donanımsal problemlerden ötürü crash verebiliyor. Burada problem ekran kartı veya oyun motoru ile alakalı. Biz de yeni güncellemeler bekleyerek bu tarz sorunların düzeltilmesini umuyoruz. Oyuncuların haklı olarak büyük hatalarla çıkarılan oyuna affı yoktur. Akıcı oynanabilir bir oyunun her zaman kendini affettireceğini düşünüyorum. Bu yüzden eğer bir erteleme olursa şimdiden herkesten özür diliyoruz.
(NT) – Son olarak, okuyucularımıza söylemek istediğiniz bir şey var mı?
(BA) – Okuyucularınızla bizi buluşturduğunuz için Oyun Günlüğü ekibine teşekkür ederiz. Tüm okuyuculara: umarım sizi sıkmayan bir konuşma dili olmuştur. Oyunumuz dikkatinizi çektiyse, PlayStation ve Steam sayfalarından istek listenize alarak bize destek olabilirsiniz. Oyunun türü sizlik değil ama yine de destek atmak istiyorsanız, sadece istek listenize eklemek yeterli olacaktır. Şimdiden hepinize teşekkür ediyorum.
Oyun Günlüğü olarak Nyctophile Studios ekibine başarılar diliyoruz.
Death Relives hakkında yeni bilgiler için bizi takip etmeyi unutmayın.